Stratégiai tervezés

A tervezési folyamat fázisai

A vállalati stratégiai tervezés folyamán a tervezőnek sokrétű feladatokat kell megoldania. Modellünk a stratégiai tervezés folyamatában öt fázist különböztet meg. Ezek a tervezési tevékenység olyan színterei, amelyeken különböző kérdésekre keressük a választ:

  • Hová akarunk eljutni? (célok kitűzése);

  • Hogyan jutunk oda? (stratégia készítése);

  • Hogyan hajtjuk végre elképzeléseinket? (operatív tervezés, budgeting);

  • Hogyan halad a terv megvalósítása? (monitoring);

  • Hogyan ösztönözhető a stratégia megvalósítása? (érdekeltségi rendszer).

Ebben a fejezetben ezeket a fázisokat tekintjük át összefoglaló jelleggel, a fenti logikai sorrendben.

virágbolti virágok https://viragszigetviragbolt.hu/
szuletesnap.com https://viragszigetviragbolt.hu/
levendula virágbolt https://viragszigetviragbolt.hu/viragcsokor/levendula-csokor/
virágfutár budapest https://viragszigetviragbolt.hu/
dobozos orchidea https://viragszigetviragbolt.hu/viragcsokor/2-agu-orchidea-4/

A célok meghatározása

a) Célok, missziók, politikák

A vállalati célok az általánosítás különböző szintjein fogalmazhatók meg. Tartalmukat tekintve azonban valamennyi szint ugyanazzal a kérdéssel foglalkozik: jövőbeli fejlődése során milyen irányban haladjon a vállalat. A különböző szinteken (vállalat, divízió, üzleti egység, üzletelem, funkcionális szerv) kialakított célok sajátos hierarchiát alkotnak, amelyben az általánostól haladunk a konkrétabb megfogalmazás felé, egyre inkább szűkítve az adott szintű stratégiák megfogalmazásának mozgásterét. A szűkítés célja az optimális vállalati stratégia behatárolása és megtalálása (vagy legalábbis megközelítése).

A célhierarchia magába foglalja a vállalati missziótól és filozófiától kezdve a vállalati politikát, a konkrétabb vállalati célokat, a hozzájuk tartozó célállapotokat, valamint a felső vezetés személyi célkitűzéseit is.

A célok legáltalánosabb körvonalazását a vállalati misszió, a vállalati filozófia jelenti, ahol a vállalat jövőbeli mozgástere még meglehetősen széles. STEINER (1979) a vállalati missziót mint általános célt, elmozdulási irányt, hangsúlyozott vállalati szándékot definiálja. Ezek megfogalmazhatók az általánosság szintjén, ugyanakkor egyedi vállalati törekvéseket hangsúlyozva, mint például az AT & T jelszava: „Vállalkozásunk lényege a szolgáltatás.”

Az alábbiakban néhány további cég misszióját vázoljuk fel. Közismerten sikeres volt az IBM missziójának tömör összefoglalása, ami a részvényesek közgyűlésén hangzott el még a kora 70-es években: Célunkat egyszerűen fogalmazhatjuk meg. A világ legjobb szolgáltató szervezete kívánunk lenni. Az IBM átütő üzleti sikerét sokan a jól megválasztott és mozgósító jelszónak tulajdonítják.

A misszió meghatározása lehet konkrétabb is, termék- és piacjellemzőket is magában foglalhat. Egy másik vállalat példáján: „Fenntartani egy életképes, növekvő vállalkozást gépészeti termékek és szolgáltatások kifejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával a gépgyártó és szerelőipar szegmentált szükségletei részére.”

A Nissan cég korábban filozófiájában a technológia területére koncentrálta figyelmét; jelmondata a „Kiemelkedő, megkülönböztetett technológia” lett. A vállalati filozófia, a misszió is változik, mégpedig a vállalatot körülvevő érdekcsoport nézeteinek változásával. Jelszavuk mára már módosult: „Érezni a szívverést”, azaz együtt élni a fogyasztóval, figyelni és követni igényeinek legkisebb változását is. A filozófia módosítása az egész vállalati kultúrát is megváltoztatta. Ezt követően új, sikeres gépkocsimodellek jelentek meg palettájukon. [KONO 1991]

Az 1898-ban alapított Michelin szlogenje: „Minél jobban fejlődünk, Ön annál messzebbre jut”. A Michelin célja mindig is az volt, hogy a világ legjobb autóköpenyeit állítsák elő (a 100 km/óra sebességhatárt már 1899-ben Michelin gumival érték el). Innovációs törekvéseiket olyan eredmények fémjelzik, mint pl. a forradalmian újszerű új generációs radiál-koncepció, az űrsiklóra kifejlesztett gumik, az ultrateljesítményekre képes alacsony profilú Pilot Sport köpeny, az óriás munkagépek négy tonnánál súlyosabb terepjárógumijai stb. „A legjobb innovációs teljesítménnyel segítünk mindenkit, hogy közlekedjen. Amíg a Föld forog, Ön biztos lehet benne, hogy Bibendum, a Michelin baba Önnel lesz minden terepen, minden időjárásban.”

A misszió fogalma az üzletág szintjén is értelmezhető, mint az SBU-val kapcsolatos üzleti szándék kifejeződése: annak a megfogalmazása, hogy az adott üzletágban miben és milyen mértékben szeretnénk kiválóak, másoknál jobbak lenni. Tartalmi elemei:

  • az üzletág jelenlegi és jövőbeli működési körének nagyvonalú meghatározása,

  • a tevékenységi körbe eső termékskála meghatározása,

  • a megcélzott piaci szegmensek kijelölése,

  • az üzletág földrajzi működési területének behatárolása,

  • vezető pozíció vagy jelentős versenyelőny elérésének módja.

A vállalati filozófiánál és missziónál határozottabb képet vázol fel a vállalati politika, amely az előzőekkel összhangban fogalmaz meg irányelveket, magatartási szabályokat, döntési ismérveket. A vállalati politika a vállalati célrendszer és az azzal kompatibilis vállalati magatartás konkrét kifejeződése. Ebből következik, hogy a vállalati politikának tartalmaznia kell a legfontosabb hosszú távú vállalati célokat, az azok megvalósítását szolgáló magatartásnormákat és egyéb fontos eszközöket. Egy másfajta megközelítést jelent a döntéselméleti aspektus. Eszerint azt mondhatjuk, hogy a vállalati politika a legfontosabb vállalati célokat meghatározó és elérésükhöz irányvonalatadó vállalati felső szintű döntések összegezése. Ez a definíció a cél- és eszközrendszer fontosságát emeli ki, amelyeknek felső szintű döntésekben kell megfogalmazódniuk. fontosságát emeli ki, amelyeknek felsõ szintû döntésekben kell megfogalmazódniuk.

Egy hazai húsipari vállalat jövőképe:

2005-2010-re olyan vállalatot képzelünk el, amely mind belföldi, mind külföldi viszonylatban jelentős piaci tényező. Belföldön piacvezető szerepet játszik és eléri a 20%-os piaci részesedést. Exportunkat a készítmények kategóriában 40%-ra hozzuk fel, erős márkatermékeinkkel ott leszünk az Európai Unió piacán.

Teljesítményünkkel, kapacitásunkkal, stratégiai szövetségekkel Európa 10 legjelentősebb cége közé szeretnénk kerülni. Megkezdjük multinacionális céggé válásunkat a keleteurópai gyártással. Megjelenünk a budapesti tőzsdén, de egy nyugat-európai tőzsdén is bevezettetjük a céget.

Pénzügyi helyzetünket stabilizáljuk, pozíciónkat javítjuk. A nyereség/árbevétel rátát 5%-ra hozzuk fel, vizionális jövőképünket az alábbiak szerint fogalmazzuk meg: tőkeellátásban elérjük az 50% saját erőt.

A célok elérését a cég tudatosabb irányítására építjük, amely egymásra épülő stratégiai tervezésen, üzleti tervezésen és operatív tervezésen alapul, a stratégia megvalósítását stratégiai kontrolling garantálja.

A stratégia megvalósításának sikerét szolgálja a vele összhangban álló magas vállalati kultúra kialakítása, formálása. Ismereteket befogadó, kreatív légkörű szervezetet alakítunk ki, amely környezetét alakítani is képes. Munkatársaink képzettek, motiváltak.

A vállalati célok kialakításában jelentős szerepet játszanak a vállalati vezetők személyes céljai. Ezeket a hazai szakirodalom korábban nem kezelte súlyuknak, jelentőségüknek megfelelően. Ha erős egyéniségről van szó, úgy ezek a személyes célok a vállalati célokra, a vállalat teljesítményére is jelentős hatással lehetnek. Ilyen személyes célok lehetnek:

  • az előző vezetők teljesítményének meghaladása,

  • az iparág legerősebb vállalkozSttrásának kiépítése,

  • a pénzügyi és szervezeti függetlenség megteremtése,

  • a kreatív munka feltételeivel az önmegvalósítás keretének kialakítása. [STEINER 1979]

A missziónál, vállalati filozófiánál, a politikánál konkrétabban megfogalmazott vállalati célok (objective) a vállalati irányítási rendszer központi elemét képezik. Az irányítási rendszernek éppen az a feladata, hogy ezen célok megvalósítása érdekében avatkozzék be a vállalati folyamatokba. A célok pontos ismerete nélkül nincs racionális irányítás. Az átfogó vállalati célok hosszabb távra érvényesek, a vállalati működés nagyobb jelentőségű folyamataira vonatkoznak. A vállalati célok a missziónál és a vállalati filozófiánál jobban lehatárolják a jövőbeli cselekvések mozgásterét, irányítási célra jobban is alkalmazhatók.

A személyes motiváció szerepét, hatását a célokra, a vállalati kultúrára, a vállalat sorsára jól szemlélteti a Domino’s Pizza alapítójának pályafutása. Az 1937-ben született THOMAS MONAGHAN elvesztette apját, öccsével gyermekotthonba, majd egy katolikus nővérek által irányított árvaházba került, ahol vallásossá vált, sőt papneveldébe is jelentkezett. Onnan azonban „illetlen viselkedés” miatt eltávolították. Egyetemi tanulmányokba kezdett, de anyagi okokból abba kellett hagynia tanulmányait. Hogy pénzt szerezzen, 1960-ban kölcsönpénzből (900 dollár!) az egyetem területén megvett egy csődbe ment pizzasütödét. Testvére nem látott fantáziát az üzletben és kiszállt (egy használt VW „Bogár” fejében). MONAGHAN felszámolta az éttermet és csak pizza és üdítő házhoz szállítására összpontosított. A nagy ötlet: a 30 perces „kézbesítési” határidő vállalása. Ezzel megvetette a későbbi franchise elven működő világcég alapjait, amely napjainkra a világ második legnagyobb pizzasütő hálózata (6100 üzlet), amely házhoz szállításban piacvezető. Az alapító jelentős magánvagyont gyűjtött, kárpótlásként sanyarú gyerekkoráért, de a cégnél is megjelent a luxus (Lloyd Wright tervezte bútorok gyűjteménye, a Detroit Tigers baseballcsapat megvásárlása, kétmillió dolláros iroda, repülőgép, jacht, rádióállomások, luxusautó-gyűjtemény, villa stb.). MONAGHAN 1989-ben felfedezte katolikus gyökereit, és energiáit ezután a puritán katolicizmus terjesztésére kezdte fordítani. A vállalati kultúra alapvetően átalakult. A cég központjában egy pap naponta misézett, a vezető alkalmazottaktól hasonló felfogást várt el, a 350 katolikus vezetőt szervezetbe tömörítette, finanszírozták a managuai földrengés által elpusztított katedrális helyreállítását. Fokozatosan igyekezett megszabadulni azoktól a hívságos dolgoktól, amelyekkel korábban körülvette magát: irodájából kiköltözött, a fenti lista tételeit jórészt eladta, az összeg nagy részét katolikus jótékonysági célokra fordította. Végül 1998-ban az egész céget (110 ezer alkalmazott, 3,1 milliárd dolláros forgalom) eladta egy befektető társaságnak, és a befolyt összeg nagy részét is katolikus jótékonysági célokra fordította. A vállalat egész sorsát, szervezeti kultúráját végig a vezető személyes céljai, motivációi határozták meg.

A célok megfogalmazásakor a legkonkrétabb előírásokat a tervcélok (goal) megfogalmazása adja. A tervcélok a vállalati céloktól többek között abban is különböznek, hogy a jövőbeli vállalati eseményekhez már tervezett megvalósulási időket is hozzárendelnek. A tervcélok esetében törekednünk kell arra is, hogy a célok megfogalmazása lehetőség szerint mindinkább kvantifikált formában történjék meg.

Több szerző is felhívja a figyelmet a kvantifikálás veszélyeire. SCHEIN az amerikai gyakorlatról ír, ahol a mindenáron való számszerűsítési törekvés is jelentkezett. „Legtöbbünk egyetért azzal, hogy a szervezet emberi alrendszerének irányítása esetében a kvantifikáció inkább csapda, mint segítség. Mindemellett kijelenthetjük, hogy számszerűsítésre való törekvésünk a nyugati tudomány és racionalizmus legszebb hagyományainak kifejeződése. A kérdés az, hogy mit számszerűsítsünk, és világos legyen, hogy a számszerűsítés miért hasznos, miben segít. Így például a minőségi körök szervezésénél vagy pedig az értékesítési célok kijelölésénél döntő fontosságú lehet a célnakkvantifikált formában való megfogalmazása, hogy mérhető legyen a cél irányába való haladás mérése.”

Amennyire kívánatos a számszerűsítés a célok esetében, olyan veszélyes lehet, ha ezt a vezetők megítélésére, a vezetői vonások értékelésére alkalmazzuk a teljesítmények értékelését végző értékelő rendszerben. Ez ekkor könnyen a kommunikáció torzulásához, a hatékonyság csökkenéséhez vezethet, mivel az emberek úgy érzik, csupán „számokként” kezelik őket. „A hatékony vezető az, aki bármelyik vállalati kulturális közegben tudja, hogy mit kell kvantifikálni.” [SCHEIN 1981. 62. o.]

Jellegük szerint a célok két csoportját különböztethetjük meg:

  • állapot jellegű célok (célállapotok): a vállalat jelenlegi helyzetét leíró paraméterekből indulnak ki. Megadják, hogy ezek az állapotjelző paraméterek a jövőben milyen értékeket vegyenek fel. Így például meghatározzák, hogy melyek a vállalati tevékenység alakulása szempontjából fontos technikai és gazdasági mutatók, majd azokra valamilyen teljesítményt írnak elő egy meghatározott jövőbeli időpontra vonatkozóan. Ilyen állapot jellegű cél lehet az elérendő piaci részesedés, nyereségnövekedés, értékesítési volumen, hatékonysági mutatók stb. a tervidőszak végén;

  • folyamat jellegű (vagy akció-) célok: nem a folyamat végeredményét fogalmazzák meg, hanem annak lefolyásával kapcsolatos célkitűzéseket és paramétereket írják elő. Szokás ezeket akciócéloknak is nevezni.

A stratégiai tervezésnek ez a szakasza, amely a célok kitűzésével foglalkozik, innovatív és kreatív megközelítést kíván. Nincs helye a múltbeli tendenciák mechanikus kivetítésének. A stratégiai tervezés keretében meghozandó döntések – döntéselméleti szempontból – általában rosszul strukturált szituációként értelmezhetők, a racionális döntéshez szükséges információk többnyire nem állnak teljes körűen rendelkezésünkre. A tervezési folyamat ebben a fázisban inkább művészet, mint mesterség: az ismert és bevált elemzési technikák mellett nélkülözhetetlen a vállalati felső vezetők intuíciója, a helyes stratégiai irány innovatív meghatározása. Az itt elkövetett hibák a stratégiai tervezés további fázisait is rossz vágányra terelik.

Súlyos következményekhez vezet, ha a célkitűzéseket megfogalmazó tervezési szakaszban a vállalat nem fordít elég gondot a környezet elemzésére, a kínálkozó lehetőségek és a ma még nem látható fenyegetések felderítésére. A környezet szerepe a tervezésben alapvető fontosságú, hiszen

  • a stratégia válasz a környezeti kihívásokra: egy jó stratégia megfogalmazásával keressük a megfelelő reagálási módot,

  • éppen a környezeti bizonytalanságok miatt van szükség megalapozott tervezési tevékenységre.

A vállalati célok és a célhierarchia megfogalmazása csak a környezet kritikus és alapos elemzésére épülhet, attól nem szakítható el. E kérdésnek külön fejezetet szánunk (l. 3. fejezet).

b) Kritériumok

A cél fogalmához szorosan hozzátartozik a kritérium fogalma, ezért a stratégiai tervezés célok kitűzésével foglalkozó szakaszában ezekről is kell néhány szót ejtenünk. A kritérium olyan szempont, amely a célt megfoghatóbbá teszi, olyan szempont, amelyen keresztül értékelhető a cél teljesülése. Ha a cél pl. az, hogy sikeres legyen a cég, akkor meg kell mondani, „miről ismerszik meg a sikeresség”, mik ennek a kritériumai (pl. piaci részesedés, jövedelmezőség adott szintje, hírnév stb.). Ha ezek a szempontok, kritériumok teljesülnek, akkor várhatóan a cél is teljesülni fog. A kritériumok szerepe kettős:

  • a kritériumokra egyrészt a stratégiai tervezési döntések meghozatalánál van szükségünk: a döntéshozót a döntési kritérium alkalmazása segíti a legjobb változat kiválasztásában, biztosítva egyben a kitűzött cél elérését. A kritérium tehát egy összekötő kapcsot képez a döntések és az irányítási célok között;

  • a kritériumokra másrészt az irányított rendszer későbbi viselkedésének megítélésénél is szükség van. Ezek alapján ítéljük meg, vajon a rendszer valóban a kijelölt célok megvalósítása irányába halad-e?

A célok meghatározásakor ezért egyben a hozzájuk rendelt, velük szoros egységet képező kritériumokat is meg kell határoznunk. A cél és a tervezési feladat jellege dönti el, hogy egy vagy több kritérium egyidejű alkalmazására van-e szükségünk. A stratégiai tervezésben többféle olyan kritérium alkalmazása is szóba jöhet, amelyek alapján a tervezési alternatívák közötti választás elvégezhető. Ezek a kritériumok a vállalati gazdaságtanból már jól ismertek. Ilyenek például a vállalati nyereség, a vállalat vagyoni helyzete, eszköz- és munkaerő-hatékonyság, a tőkebefektetés megtérülése, az osztalék nagysága stb. Az ilyen típusú döntési kritériumok elsősorban a tervezési alternatívák közötti választásnál hasznosak. Egy kritérium alkalmazása esetén a választás viszonylag egyszerűbb. Gyakori több kritérium együttes alkalmazása is – maga a gazdasági valóság kényszeríti ki ezt a komplexebb megközelítést. Ekkor az alternatívák közötti választás bonyolultabb döntési technikát igényel. [BARAKONYI 1984]

A fenti, abszolút jellegű, a vállalaton belül önmagukban is értékelhető kritériumok mellett szükség van relatív összehasonlításra is. Ez alatt azt értjük, hogy a vállalat által tervezett célokat, célállapotokat, teljesítményszinteket nemcsak a vállalaton belül értékeljük, hanem különböző összehasonlításokat is végzünk.

  • A vállalatot vagy ennek egy vállalkozását egy hasonló nagyságrendű és profilú versenytárs adataihoz hasonlítjuk. Ilyen összehasonlító adatokhoz különböző forrásokból lehet hozzájutni (évkönyvek, vállalati és gazdasági kamarai jelentések, tőzsdei jelentések, minisztériumi adatok, Forbes 500, Forbes Annual Report kiadványok stb.). Ezek jelzik, hogy a vállalati teljesítmény az átlaghoz képest hol helyezkedik el, az eltérés – mint értékelési kritérium – alapján a teljesítmény minősíthető.

  • A tőkés vállalatok adatai a PIMS adatbankban hozzáférhetők, vállalkozási egységek (üzleti elemek) szintjén. A több ezer egység adataiból regressziós modellekkel határozták meg a legfontosabb vállalati paraméterek (például piaci részesedés, tőkemegtérülés, piaci növekedés stb.) közötti számszerű összefüggéseket. Az aggregált számok alkalmasak arra, hogy a hasonló típusú vállalat, vállalkozás és a saját vállalat összehasonlítása alapján az értékelést és a minősítést elvégezhessük. [NEUBAUER 1984]

 

A felsorolt – relatív értékelést nyújtó – kritériumok a tervezés során jól alkalmazhatók a tervezett stratégiák közötti választásnál, a lehetséges jövőbeli alternatív vállalati teljesítmények mérlegelésénél.

Amint azt már említettük, a stratégiai terv megvalósítása során is szükség van a megvalósult folyamatok rendszeres értékelésére. Erre a célra az előzőekben felsorolt abszolút kritériumok (állapotpozíciók) alkalmasak (pl. ellenőrizzük, hogy a nyereség, az osztalék, a megtérülési idő valóban a tervezett szinten alakul), de ugyanígy használhatjuk a relatív összehasonlításból adódó kritériumokat is: például hogyan módosult a vállalat pozíciója versenytársaihoz, a világszínvonalhoz képest.

Stratégiakészítés

A vállalati tervezési tevékenység középpontjában a stratégia kidolgozása áll. A stratégia (vagy trajektória) formailag a kitűzött célhoz, illetve az azokat reprezentáló célállapotokhoz vezető utat jelenti. Tartalmilag a stratégia a környezethez való aktív vagy passzív alkalmazkodást fogalmazza meg.

Ezeknek a stratégiáknak a meghatározása a stratégiai tervezésben a vállalati szervezet két különböző szintjén történik:

  • azokat a feladatokat, amelyek a meglévő vállalkozások tevékenységének módosítását, átalakítását jelentik, elsődlegesen az egyes divíziók szintjén kell megoldani;

  • alapvetően új vállalkozások kifejlesztése, meglévők megszüntetése, belső súlypontok áthelyezése, működő vállalkozások megvásárlása a vállalati központ feladata.

a) Az üzleti vállalkozások, üzletágak stratégiái

A divíziók szintjén jelentkező, az egyes üzletelemek, T/PE-k, üzletágak, vállalkozások jövőjét meghatározó stratégiák jellegüket tekintve az alábbi csoportokba sorolhatók:

 Nyereséget javító stratégiák

Az idetartozó stratégiák központi kérdése: hogyan módosítható egy termék, szolgáltatás vagy vállalkozás a hatékonyabb működés, valamint a környezethez való jobb illeszkedés céljából. A vállalkozás vagy üzletág struktúrájának változatlanul hagyásával a vállalkozást működtető szervezeti egység, az üzletelem működésének javítása a cél. Ennek eszközei a piaci eladásokat serkentő akciók, a termék paramétereinek javítása, jobban szervezett gyártási folyamat, a disztribúció korszerűsítése stb. A divízión belül az üzletelem tevékenységét támogató egyes funkcionális részlegekre ezzel kapcsolatban nagyobb, másokra kisebb feladat hárul, de a funkciók tervezésének összehangolása már itt is elengedhetetlen követelmény. Az ilyen típusú – nyereséget javító – stratégiák kockázata viszonylag alacsony, mivel a meglévő rendszer működésének javításáról van szó.

 Meglévő működési területen új vállalkozás

A divízió működési körébe tartozó területen kifejlesztendő új vállalkozás valamennyi funkcionális szerv magas fokon összehangolt munkáját igényli. Az ilyen típusú stratégiák kockázata magasabb, kidolgozásuk a funkciók magas fokú, összehangolt munkamegosztását igényli. A stratégiaalkotás fókuszában most is a környezeti lehetőségekhez való jobb alkalmazkodás törekvése áll.

 A divízió összműködését javító stratégiák

A divízió tevékenységének irányításában elkülönült funkcionális egységek is részt vesznek. Ezek egymással szoros kölcsönhatásban állnak. A rendszer működése nemcsak az egyes vállalkozások tevékenységének fejlesztésével javítható, hanem nagy lehetőségeket rejt magában az egyes funkciók összehangolásának jobbítása is. Ezek az üzleti stratégiák a rendszer integráltsági fokát javítják. Ilyen stratégia például, amikor új termék kifejlesztése helyett a divízió ezen az úton kísérli meg pozíciójának javítását. A cél – a környezethez való jobb alkalmazkodás – adott esetben ezen az úton is elérhető. Mivel egy meglévő, jól ismert rendszer működésének a javításáról van szó, az ilyen típusú stratégiák kockázata is viszonylag alacsonyabb.

 Támogató jellegû üzleti stratégiák

Céljuk a belső vezetési infrastruktúra fejlesztése, a szervezeti légkör javítása. Ilyenek: a vezetői információs rendszer korszerűsítése, döntést támogató technikák bevezetése és alkalmazása, vagyis minden olyan akció, amely közvetve hozzájárul a szervezet olajozottabb, hatékonyabb működéséhez, ezáltal versenyképességének fokozásához.

Az üzletistratégia-változatok közötti választásnál a vállalati célokat kell szem előtt tartani: azt az akciót kell előnyben részesíteni, amelyik a vállalati stratégia (és a kitűzött célok) szempontjából a legkedvezőbb. Ebben a kérdésben a veszély ott rejlik, hogy a divízión belüli funkcionális vezetők a saját partikuláris érdekeik szerint mérlegelnek.

Ezért a divízió vezetőjének a feladata, hogy az alternatívák közötti választásnál a magasabb szempontot érvényesítse. Az üzleti stratégiák értékelésénél azt is figyelembe kell venni, hogy

  • egyrészt mennyiben illeszkednek a meglévő adottságokhoz (erős és gyenge pontok figyelembevétele), mennyire harmonizálnak a divízió (üzletcsalád) stratégiájával,

  • másrészt az üzleti stratégia által megcélzott irány mennyire vonzó.

E két utóbbi szempontot egy koordináta-rendszerben ábrázolva az üzleti stratégiák portfólióját kapjuk. A 2.3. ábrából látható, hogy elsősorban azok a változatok élveznek prioritást, amelyek a divízió erős pontjaira építenek, ugyanakkor pedig az általuk képviselt irány vonzereje jelentős. Az ígéretes stratégiák a jobb felső szegmensben találhatók; ezekre alapozható a vállalkozás jövője. Ugyancsak egyértelmű a bal alsó sarokba kerül. változatok sorsa is: tőlük lehetőleg meg kell szabadulni. A középső sáv jelenti a legnagyobb gondot: gondos mérlegelés és szelektálás dönthet csak a sorsukról.

A divízió egyes funkcióinak kompetenciáját a jelentősebb versenytársak hasonló funkcióinak összehasonlításában is értékelnünk kell. Ha a vállalati funkciók között olyat találunk, amely a stratégia szempontjából szűk keresztmetszetnek bizonyul, megfontolandó egy jól működő vállalkozás megvásárlása vagy közös vállalkozás létesítése.

 

2.3. ábra - Az üzleti stratégiák portfóliója

kepek/42541_94_11.jpg

 

Példaként a műszaki fejlesztést hozhatnánk fel. Az egyik vállalkozás keretében gyártott és forgalmazott termék minősége, műszaki színvonala már elmarad a versenytársakétól. Fejlesztési akcióra lenne szükség, de a belső, meglévő fejlesztői gárda ennél a terméknél erre nem alkalmas. A megoldás a fejlesztői kapacitás felfuttatása, megerősítése lenne, ami időigényes feladat, mire befejeződne, addigra a termék pozíciója gyengülne. Ilyen esetben jelenthet gyors és hatékony megoldást egy jól működő, profilba vágó kisebb fejlesztő cég megvásárlása. Az akvizíció célja az adott – kritikusnak minősített – funkció megerősítése.

Ez az akvizíció a divízión belüli meglévő vállalkozás fejlesztésének alternatívája, s mint ilyen, különbözik a vállalati portfólió esetében jelentkező profilbővítéstől: divizionális hatáskörbe tartozik, a saját tevékenység fejlesztésének alternatívája, a vállalati portfólió egyensúlyát nem érinti. Az egyes vállalkozások fejlesztésének ez a külső útja gyakran könnyebben járható, mint a hiányzó szaktudás és színvonal önerőből történő fejlesztése, megszerzése.

b) PORTER versenystratégiái

PORTER általános megközelítést kínál a versenystratégiák meghatározására [PORTER 1993]. Megközelítése szerint a versenystratégia voltaképpen nem más, mint annak a négy kulcstényezőnek a mérlegelése, amelyek megszabják a vállalat által elérhető teljesítmények határát. Ezek az alábbiak:

  • A vállalat erősségei és gyengeségei

  • Az iparágban rejlő (gazdasági és technikai) lehetőségek és fenyegetések

  • A megvalósításban kulcsszerepet játszó személyek értékei

  • Átfogó társadalmi követelmények

A 2.4. ábra ezek és a versenystratégia kölcsönhatásait szemlélteti.

Maga a verseny öt versenytényezőtől függ: a vevőktől, a szállítóktól, a lehetséges piacra lépő ellenfelektől, a helyettesíthető termékektől és értelemszerűen az iparági versenytársaktól, a már működő vállalkozások közötti versenytől (l. 2.5. ábra).

A versenystratégiát akciók írják le, amelyekkel védekező vagy támadó pozíciókat lehet kialakítani az adott iparágban. Ezek az akciók hivatottak biztosítani a versenyfeltételeknek való megfelelést. A versenytényezőkkel való küzdelemre Porter három olyan stratégiát ajánl, amelyekkel (vagy azok kombinációival) a siker reményében vehetjük fel a harcot a versenyben.

  • Átfogó költségvezető szerepen alapuló stratégia: optimális üzemméret és sorozatnagyság, tanulási effektuson alapuló költségcsökkentés, költségellenőrzés és -gazdálkodás, költségminimalizálás. Célja a versenytársakénál alacsonyabb költség realizálása.

 

2.5. ábra - A versenystratégia meghatározásának fogalmi kerete

kepek/42541_96_12.jpg

 

  • Megkülönböztetésen alapuló stratégia: olyan megkülönböztetett termék vagy szolgáltatás előállítása, amelyet az egész iparágban elismernek (Mercedes minőség, Volvo megbízhatóság az autóiparban, Caterpillar traktorok és szervizük, IBM megbízhatóság és szerviz stb.). Megkülönböztető jegy lehet a küllem, az arculat, a technológia, a paraméterek, a kiszolgálás, a szerviz stb. Fogyasztói hűséget generál, véd a versengés és a helyettesítő termék ellen, növeli a nyereségkulcsot.

  • Az összpontosítás stratégiája: szűkebb, meghatározott vásárlóréteget, piaci szegmenst vagy földrajzi régiót céloz meg (Domino Pizza, McDonald gyorsétkeztetés, gépkocsi-márkaszervizek, luxus szállodaláncok stb.). A célba vett vevőkört kiemelkedő szinten szolgálja ki, funkcionális politikáját ennek rendeli alá.

Ezek az alapstratégiák más és más erőforrásokat, szakértelmet, szervezeti felépítést, megfigyelőrendszert, ösztönzőrendszert, vállalati kultúrát, eltérő vezetési rendszert kívánnak meg.

 

2.5. ábra - Stratégiai versenytényezők

kepek/42541_97_13.jpg

 

c) Vállalati szintű stratégiák

A vállalati felső vezetés felelős a vállalati tevékenységi szerkezet kialakításáért, amelyet grafikusan a vállalati szinten készített portfólió jelenít meg. Ennek elemei a divíziókba tömörített üzletcsaládok, üzletelemek.

A vállalati szinten megfogalmazandó stratégiák – amint azt már korábban jeleztük – alapjaikban különböznek a divíziók szintjén az előzőekben tárgyalt stratégiáktól. Ott a termék/piac egységek, a divízión belüli funkcionális egységek szintjén jelentkeztek feladatok, a diverzifikáció is csak korlátozottan érvényesült, a vállalkozások szűkebb környezete kapott nagyobb hangsúlyt. A vállalati szinten a stratégiák feladata a vállalati portfólió kiegyensúlyozása vagy átalakítása a vállalati célok elérése érdekében. A környezetelemzésnél a makrohatások szerepe nagyobb, a meglévő tevékenység kevésbé köti a tervezőt, a diverzifikáció nagyobb teret kaphat.

Néhány tipikus, vállalati szintű stratégia:

  • meglévő tevékenységcsoport, divízió megszüntetése, eladása;

  • új tevékenységi terület kialakítása, új divízió alapítása;

  • új tevékenységet jelentő vállalkozás, profilbővítő üzlet megvásárlása;

  • az egyes divíziók fejlődési irányának kijelölése;

  • feltáró jellegű kutatás indítása, amelynek kockázata és költsége a divíziók lehetőségeit most meghaladja, de a kutatás eredményei később majd a meglévő divíziók keretében hasznosulnak.

 

Világcégek globális stratégiái

A Mercedes gépkocsikat gyártó Daimler–Benz cég 87 országban, míg a Chrysler 140 országban van jelen. A két világcég vezetőinek udvarlása 1998 januárjában kezdődött és még abban az évben a történelem legnagyobb ipari házasságához, a világ ötödik legnagyobb – 40 milliárd dollár értékű, 130 milliárd dollár forgalmú, 400 ezer embert foglalkoztató – autókonszernjének létrejöttéhez vezetett. A két cég egyesülése után a világ személy-haszonjármű piacán 7,4%-os részesedésre számíthat. A Daimler–Chrysler a globalizáció szimbóluma és annak a világnak végét jelenti, amikor egy autógyártó a nemzeti ipar emblémája lehetett.

  • Az új világcég célja növekvő eladások és jövedelmek elérése az integrált világpiacon: olyan pozíciót elérni, amelyben sokkal szélesebb fogyasztói kör igényeit képesek kielégíteni személygépkocsik, luxusautók és haszonjárművek teljes skálájával.

  • Stratégiájuk: a két cég egyesítése révén kombinálni a magas szintű német műszaki tudást és felkészültséget az amerikai hozzáértéssel – olyan meglepő eredményeket produkálva, mint pl. a Mercedes Minivan.

  • Az egyesülő cégek kompenzálják egymás gyengéit. A Chryslernek az amerikai piactól való függése csökken, a Daimler a Mercedes kínálatának méretét növelheti. Közösen végzik a biztonságtechnikai, az üzemanyagcellás hajtómű kutatásokat, maximalizálják a közös alkatrészek (motorok, vezérlés, erőátvitel, ajtózárak, ülések stb.) számát.

  • A siker szempontjából hátrányt jelent a rendkívül eltérő vállalati kultúra, a Daimler túl bonyolult vezetési rendszere.

A 21 országban jelen lévő VW is hasonló globalizációs célokat és stratégiát követ. Az Audi, Seat és Skoda után a Rolls-Royce is a céghez tartozik. A csoport céljai hasonlóak az előzőhöz: növelni a 7,9%-os részesedést a gépkocsi-világpiacon, minél szélesebb skálán. A VW/ Audi/Rolls-Royce stratégiája olyan szövetségek, közös vállalkozások rendszerének kiépítése, amely támogatja és kiegészíti a meglévő termékcsaládokat és az értékesítési hálózatot. Erősségük a rendkívül jól csengő márkanév, a lojális vásárlói kör és a változatos, sokszínű globális menedzsment.

A vállalati szintű stratégiai célok alapvető irányokat jelölnek ki. A vállalati stratégiák, majd az ezekhez tartozó stratégiai programok ezek egyre operatívabb megfogalmazását jelentik. Mivel a stratégiai tervezés többéves átfutásra tervezett vállalati eseményeket ír le, a környezet pedig gyorsan változik, ezért a stratégiák kidolgozásánál a túlzott részletezés kerülendő. Éppen a környezeti változások miatt a stratégiai tervezés nem egyszeri aktus: a stratégiák felülvizsgálata rendszeres évi feladat. A rendszeres felülvizsgálat során nagyobb részletességgel elegendő csupán a soron következő időszakban megvalósításra kerülő stratégiákat kidolgozni. Itt alkalmazható a gördülő tervezés technikája [lásd BARAKONYI 1984].

Operatív terv, akciótervezés

A stratégiai tervezés folyamatában az előző két fázisban megfigyelhettük, hogy a tervezés mind konkrétabban fogalmazta meg a vállalat előtt álló feladatokat. A harmadik – akciótervezési – fázisban ez a törekvés fokozottabban érvényesül: olyan tervek kidolgozására kerül sor, amelyek már az operatív irányítás céljaira is alkalmasak.

Az akciótervezés feladata műszaki-gazdasági részletkérdések tisztázása, a szükséges intézkedések számbavétele, a szervezeti és személyi felelősök kijelölése, a határidők megállapítása.

A stratégiai célok kitűzésénél élvezett szabadságfok most tovább szűkül a lehetséges cselekvési változatok számának további csökkenésével. Az alternatívák száma stabil vállalati környezet és egyszerűbb vállalati tevékenység esetében már a korábbi fázisokban erőteljesen csökkenthető, míg ellenkező esetben (gyorsan változó környezet, bonyolult vállalati tevékenység) az operatív terv készítésének idején is még sok a nyitott kérdés.

A rövid távú akciótervek a divíziók funkcionális szervei szintjén fogalmazzák meg a végrehajtandó feladatokat. Az előző fázisban kidolgozott stratégiák ezért most egy funkcionális dimenzióval bővülnek, amint azt a 2.6. ábra mutatja. A stratégiák egészéről a hangsúly most azok funkcionális részleteire kerül: az operatív terv alapvetően funkcionális jellegű. Amíg a stratégiák kidolgozása a mátrix soraiban történik, addig az operatív tervezés mozgásterét a mátrix oszlopai adják. A vállalkozás jellege dönti el, hogy az egyes dimenziók milyen hangsúlyt kapnak.

  • Az egyik szélső eset, amikor a vállalkozás még a feltáró kutatás és fejlesztés stádiumában található: az értékesítési funkciók még nem működnek, a funkcionális szervek szerepe ezért még csekély (ilyen például egy új termék kifejlesztésére létrehozott vállalkozás).

  • A másik végletet a stabilizált, jól megalapozott, bejáratott vállalkozás jelenti, ahol új stratégia kidolgozása ebben a szakaszban már nem szükséges. Itt a funkcionális tevékenység javítása a feladat, a tervezés jobbára a funkcionális szervekre hárul.

Az operatív tervek kidolgozása irányításelméleti szempontból is elengedhetetlen. A gazdasági rendszerek irányításának legelterjedtebb formája a negatív visszacsatoláson alapuló szabályozás. Ez viszont olyan alapjelek kidolgozását kívánja meg, amelyek viszonylag sűrűn, nagy gyakorisággal történő ellenőrzést és beavatkozást tesznek lehetővé. Erre a stratégiai terv, de még a stratégiai program sem alkalmas, főként nagy átfutási ideje, aggregáltabb jellege miatt. Az operatív terv konkrét határidős előírásai, időbeli lebontása már alkalmas erre a szabályozási feladatra.

 

2.6. ábra - Stratégiai programok és az operatív terv kapcsolata

kepek/42541_100_14.jpg

 

A teljesítmények figyelése

A stratégiai tervezés előző fázisai (célok kitűzése, stratégiaalkotás, operatív tervezés) a stratégiai folyamat szekvenciális lépéseit foglalták össze. Ezek a fázisok alkotják a stratégiai tervezési folyamat szűkebb magját. A következő fázisoknál ez a soros jelleg már nem ilyen tisztán érvényesül. Mind a megfigyelőrendszer, mind az érdekeltségi és ösztönzési rendszer kialakítása és működtetése párhuzamos jellegűnek fogható fel. Ez a két fázis körülöleli a három kidolgozási lépcsőt, hatásuk a stratégiaalkotási folyamat előtt, alatt és után egyaránt érvényesül. Az öt fázis alkotja a tágabban értelmezett stratégiai tervezési folyamatot.

A célok kitűzésével, a stratégiák meghatározásával és az operatív részleteket tartalmazó tervek kidolgozásával még csak a vállalati fejlődés jövőbeli folyamataira vázoltuk fel elképzeléseinket. Ezek azonban önmagukban még nem jelentenek elegendő garanciát a megvalósítást illetően. A vállalat, ha meg is indul a kitűzött irányba a kijelölt úton, nagy valószínűséggel egy idő után le is tér arról.

Ennek oka a környezet felől érkező zavaró hatásokban keresendő, amelyek rendszerint a tervezett működés ellen hatnak. A vállalat nem steril környezetben tevékenykedik, a környezetből folyamatosan érkeznek zavaró impulzusok. A kitűzött iránytól való eltérések ezért törvényszerűek. Az ilyen típusú rendszerek irányítása – amint arról korábban már szó volt – a szabályozás elvén történik: ezeket a zavarokat csak folyamatos szabályozási beavatkozással semlegesíthetjük.

A vállalati teljesítményeket ezért folyamatosan figyelemmel kell kísérni, összevetni a tervezett paraméterekkel, majd a negatív visszacsatolás elvén be kell avatkozni a rendszer mûködésébe a kívánt haladási irány megtartása céljából. A megfigyelés és a beavatkozás három szinten szüks.ges, összhangban az elõzõekben tárgyalt három fázissal: a vállalati célok, a stratégiák és az akciók, az operatív tervek szintjén. Mindegyik szinten más a megfigyelés és beavatkozás tárgya, gyakorisága, jellege.

a) A vállalati célok teljesítésének megfigyelése

A megfigyelések első köre a vállalati célok kitűzésével kapcsolatos. A vállalati rendszer működését nyomon kell követnünk, hogy a vállalat egésze valóban a kitűzött célok megvalósítása irányában halad-e? Ezen a téren mérési nehézségekre számíthatunk. A célok ugyanis nagyobb távlatban érvényesek (5, 10, 15 éves kitekintés, a vállalat és a környezet jellegétől függően), ezért nehezen számszerűsíthetők. A stratégiai célok emiatt inkább minőségi, mint mennyiségi megfogalmazású célok. Nehéz ugyanis minden célhoz forintban kifejezhető mérőszámokat találni. Legjobb esetben is csak arányszámokkal, indexekkel (pl. piaci részesedés, növekedési ütem stb.) minősíthető a célok közelítésének mértéke. Számos esetben azonban csak szubjektív mérlegeléssel minősíthető a vállalati célok felé való haladás mértéke. Bármelyik eset álljon is elő, a rendszeres megfigyelésről és kiértékelésről mindenképpen gondoskodnunk kell.

A céloktól eltérő irányú működés természetes jelenség, ami az alábbi okokra vezethető vissza:

  • a célok meghatározása helyes volt, a célokhoz vezető tervezett folyamatok végrehajtásában azonban hibák jelentkeznek;

  • a célokat annak idején a rendelkezésre álló információk alapján helyesen tűztük ki, azok a környezeti feltételezések azonban, amelyekre a célok meghatározását alapoztuk, időközben megváltoztak;

  • a célokat helytelenül tűztük ki.

A céloktól eltérő működés okaiból levezethetők a célkövető monitorrendszerrel kapcsolatos követelmények. A megfigyelésnél a vállalat átfogó jellegű, aggregált jellemzőire, még inkább ezek változási irányaira kell elsősorban a figyelmet fordítani és ezek alakulását kell összevetni a tervezett irányokkal. A jelzett eltérések kiértékelése alapján meg kell kísérelnünk beavatkozni a vállalati rendszer működésébe és visszaállítani fejlődését a tervezett irányba.

A célok kitűzése, mint láttuk, bizonyos feltételezéseken alapult. A változó környezet legvalószínűbb állapotát figyelembe véve határoztuk meg azokat a célokat, amelyek a majdani vállalati környezettel a legjobb összhangot teremtik meg. Mivel azonban a környezet dinamikusan változó közeg, egy későbbi időpontban elvégezve a környezeti változók prognosztizálását, egy más jövőbeli környezetképet kaphatunk. Lehetséges, hogy a korábban megfogalmazott céljaink ezzel az új feltételezéssel már nem lesznek összhangban. Ebből az következik, hogy a monitorrendszernek a környezet rendszeres figyelését is fel kell vállalnia és az eredeti feltételek megváltozását időben jeleznie kell. A környezeti feltételek elemzése után lehet eldönteni, hogy

  • az eredeti célok tervmódosítás nélkül, pusztán szabályozási beavatkozásokkal elérhetők;

  • az eredeti célok megtartása mellett tervmódosításra van szükség;

  • az eredeti célok tervmódosítás árán sem érhetők el, a környezeti feltételezések változására új célok kitűzésével kell reagálni.

A beavatkozások típusainak felsorolása egyben sorrendet is jelent. A racionalitás azt kívánja, hogy eltérések esetén először szabályozási beavatkozásokkal kíséreljük meg a kívánt haladási irányt megtartani. A ráfordítások szempontjából is ez a legkedvezőbb lépés. Csak végső esetben, ha már minden egyéb beavatkozási, szabályozási és tervmódosítási lehetőség csődöt mondott, szabad az új célok kitűzéséhez folyamodni.

b) A stratégiák megvalósításának követése

A célok elérése nemcsak a hibás tervezés vagy a vállalati környezet váratlan módosulása miatt kerülhet veszélybe, hanem – amint azt korábban is jeleztük – a stratégiák hibás végrehajtása miatt is. Szükséges ezért az egyes tervezett stratégiák sorsának nyomon követése. A monitorrendszer egyik feladata tehát hasonló, mint a célok figyelésénél volt, nevezetesen

  • az egyes stratégiák megvalósulásának nyomon követése, a környezetre vonatkozó feltételezések ellenőrzése;

  • a tervezett előrehaladástól való eltérés értékelése a stratégiák megvalósítására előírt ütemezés és a vállalati célok teljesülése szempontjából;

  • a beavatkozó intézkedések kidolgozása a deviancia megszüntetése céljából.

  •  

A fő kérdés tehát: folytatni vagy leállítani a stratégia végrehajtását. A tervezettől eltérő jelenségek esetében az irányítási beavatkozások most is hasonlóak, mint a célokesetében voltak, csak más szinten jelentkeznek: a feladat most a kívánt mederbe terelni, módosítani, vagy végső soron megszüntetni a szóban forgó stratégiát. Az időtáv rövidebb, a megfigyelések sűrűbben végzendők, a beavatkozások operatívabbak.

A stratégiák megfigyelésénél jelentkezik azonban egy másik feladat is, amely a vállalati környezet változásával kapcsolatos. Ez pedig a környezeti lehetőségek figyeléséből következik: annak nyomon követése, hogy az esetleg időközben megváltozott külső feltételek nem teszik-e lehetővé egy kedvező stratégia kidolgozását és indítását. A monitorrendszernek ezeket a kedvező környezeti lehetőségeket is jeleznie kell.

c) Az operatív tervek megvalósulásának követése

A vállalati teljesítmények figyelése ezen a területen a legkidolgozottabb: szinte minden vállalat rendelkezik rövid távú monitorrendszerrel. A megfigyelt paraméterek – az előzőekben tárgyalt szintekhez képest – részletesebbek, pontosabbak, a folyamatok ezen a szinten már jobban mérhetők. Az értékelésekben nagyobb súlyt kapnak a pénzügyi mutatók. Mivel a stratégiai programok adott évre tervezett akciói rövidebb lefolyásúak, viszonylag rövid idő telik el a tervezés, a megvalósítás és a kiértékelés között, ezért a tervezés öntanuló, önkorrekciós jellege itt a legerősebb.

Egy nagyobb szabású stratégiai akció lefutása több évig is elhúzódhat. Ilyen lehet egy átfogó rekonstrukció, ami például termékfejlesztést, technológiamódosítást, egy ötéves futamidejű beruházást is tartalmaz. Ehhez a stratégiai akcióhoz készülhetnek éves szintű, operatív akciótervek, amelyek az adott év konkrét feladatait veszik számba, valamennyi funkciót átfogva. Ezek már alkalmasak arra, hogy a napi operatív gazdálkodás irányítása alapjául szolgáljanak. Választ adnak olyan kérdésekre is, hogy az adott naptári időszakban mekkora lesz a termelés és értékesítés volumene, mekkora lesz a munkaerő-szükséglet, milyen anyagok legyenek raktáron, hogyan alakulnak a pénzügyi mutatók stb. Az operatív szabályozás ezen mutatókra épül, a negatív visszacsatolásos szabályozás alapjeleit adják. A stratégiai akciónak tehát egy időbeli szegmensével, annak részleteiben kinagyított metszetével dolgozunk.

A háromszintű monitorrendszernek, amely a vállalati célok teljesülését, a stratégiák, stratégiai programok és az operatív akciók, tervek megvalósulását követi nyomon, mindhárom területre megfelelő hangsúlyt kell helyeznie. A buktató ott van, hogy a vállalat hajlamos figyelmét az operatív, rövid távú eseményekre koncentrálni, mivel az itt felmerülő problémák nem tűrnek halasztást. A másik két szint mellőzésével viszont olyan szabályozási döntések születhetnek, amelyek a rövid távú előnyök oltárán feláldozzák a hosszabb távú érdekeket.

Így például a rövidebb távú nyereség és bérfejlesztés érdekében egyéb költségek csökkentését határozták elő Megnyirbálják a fejlesztésre, reklámozásra stb. előirányzott költségeket. Ezeknek a költségeknek, alapoknak a túlzott megnyirbálása később, hosszabb távon érezteti káros hatását és veszélyezteti a stratégiát vagy a vállalati célok sikeres megvalósítását.

Vállalati ösztönzõk

A vállalati célok kitűzése, a stratégiák meghatározása és az operatív akciótervek kimunkálása önmagában még nem garantálja, hogy a vállalati rendszer a jövőben valóban a kijelölt úton haladjon. A vállalatnál dolgozókat közvetlen és közvetett eszközökkel rá is kell venni arra, hogy valóban a stratégiai tervben foglaltaknak megfelelően tevékenykedjenek, és azokkal összhangban hozzák meg mindennapi operatív döntéseiket.

A továbbiakban a vállalati döntésekben leginkább érdekelt vezetői réteg ez irányú ösztönzési lehetőségeit tekintjük át: hogyan biztosítható a vállalati célokkal való azonosulásuk, miként tehetők érdekeltté a stratégiák és akciók minél hatékonyabb megvalósításában.

A célok tárgyalásánál láttuk, hogy a célpiramis a felső vezetők személyes céljait is tartalmazza. Mivel ez a vezetői szint dolgozza ki a vállalati célrendszert, ezért feltételezhető, hogy a vezetők többé-kevésbé azonosulnak is a vállalati célokkal. Létezhetnek azonban olyan belső érdekcsoportok, amelyeknek a vállalati célrendszer (vagy egyes elemeinek) opponálása az érdeke. Az egyes vezetőkben élhetnek olyan egyéni fenntartások, amelyek a kitűzött célokkal ellentétesek. Mindezek a vállalati célok feltétlen elfogadása ellen hatnak. Szükség van tehát olyan ösztönzőkre, amelyek a vállalati vezetők részéről az egységes fellépést kikényszerítik.

Ösztönzők alkalmazását indokolja a mindig kísértő rövid távú érdekeltség is. Egy-egy poszt elfoglalása után a vezető igyek-szik minél rövidebb időn belül minél jobb teljesítményt elérni: jutalmazása, premizálása, erkölcsi elismerése, további előrejutása függ ettől. Mivel a vállalati célok elérése, a stratégiák megvalósítása hosszabb időt igényel, ezért a vezető rövid távon kísérel meg eredményeket felmutatni. Olyan ösztönzőkre van tehát szükség, amelyek a vezető hosszú távú érdekeltségét is hangsúlyozzák.

A helyesen kialakított monitorrendszer mindhárom szinten – célok, stratégiák, operatív tervek – értékeli a vállalati teljesítményeket, azok színvonalát, mozgásirányát. A vállalat akkor jár el helyesen, ha a vezetők számára is háromszintű érdekeltségi rendszert dolgoz ki, amelyben az egyes szintek megfelelő súllyal szerepelnek. Az egyes szinteken különböző teljesítményeket értékelünk. Ezek az alábbiak:

  • a vállalati célok elérése érdekében kifejtett törekvések;

  • a stratégiák megvalósításához való hozzájárulás;

  • az operatív tevékenység során felmutatott eredmények.

Az érdekeltségi rendszer feladata, hogy kompenzálja az egyes vezetőknek a pillanatnyi sikerekhez való vonzódását, a látványos „kirakateredmények” produkálására való hajlamot. További elvárás, hogy – ha szükséges – kikényszerítse a hosszabb távon realizálható eredményekhez való affinitást. Az érdekeltség és ösztönzés kialakítása ily módon a stratégiai tervezés szerves komponensévé válik.

A vezetők ösztönzésének három területét különböztetjük meg:

  • a pénzügyi, anyagi jellegű ösztönzőket,

  • a nem pénzügyi jellegű ösztönzőket, valamint

  • az egyéni teljesítmények értékelését.

Az anyagi jellegű ösztönzők között a fizetés, a jutalmak, a prémiumok szerepelnek, de ide sorolhatjuk a kedvezményes vagy térítéses vállalati részvény juttatását is. Ez utóbbi közvetlenül összeköti a vezető személyes vagyonának alakulását a vállalat eredményes gazdálkodásával. Igazán ösztönző erejű azonban csak akkor lehet, ha a részvények értéke nincs kitéve nagymértékű piaci ingadozásoknak.

A pénzügyi ösztönzők – különösen progresszív személyi adórendszer esetén – egy bizonyos határon túl gyengülnek, ösztönző hatásukat nem képesek maradéktalanul kifejteni. Ezért a stratégiai tervek teljesítésének motiválására nem pénzügyi jellegű ösztönzésre is szükség van. Ezek jelentősége és szerepe a tőkés vállalatoknál is növekszik, ahogy a vezetés mindinkább sajátos szakmává válik, professzionális jelleget ölt. Ilyen ösztönző eszköz, ha a vezetői előléptetéseket szorosabban kötik – formális kritériumok helyett – a távlati célok és a stratégiák megvalósítása érdekében produkált tényleges eredményekhez. Az elismerés másik formája a nagyobb szakmai önállóság elnyerése a stratégia tervezése és megvalósítása terén, a vállalati erőforrásokkal való önállóbb gazdálkodás lehetősége (amennyiben a vállalati portfólió egyensúlyát még nem veszélyezteti), de ide sorolhatók a presztízs jellegű juttatások is (szolgálati gépkocsi, elegánsabban berendezett iroda stb.).

Az ösztönzés harmadik formáját a vezető tevékenységének rendszeres felülvizsgálata és értékelése jelenti. Ez különösen fontos a távlati célok elérése és a stratégiák sikeres megvalósításához való hozzájárulás tekintetében. Ez visszacsatolást jelent az érintett vezető számára. Ez a visszacsatolás – elismeréseivel és elmarasztalásaival – kedvező irányba terelheti a vezető felfogását, a stratégiával való jobb azonosulás felé módosíthatja egyéni célrendszerét. Az ösztönzők e három csoportjának kombinálásával érhető el, hogy a vezetők érdekeltsége a különböző időtávú célokat illetően a vállalati érdekekkel szorosabb összhangban alakuljon ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://startegiatervezesbp.blog.hu/api/trackback/id/tr10016240000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Stratégia tervezés mint új szemlélet

Stratégia tervezés mint új szemlélet, alkatreszokosan webshop és más érdekességek.

Goose down comforter, vaginal dryness, carpet and rug cleaning, szőnyegtisztítás

Miért hasznos az önfejlesztés?

 

Az önfejlesztés egy mélyreható és személyes folyamat, amely során az egyének azon dolgoznak, hogy jobban megismerjék magukat, fejlesszék képességeiket, és javítsák életminőségüket. Ez egy olyan utazás, amely nem ismer határokat, és amely során az egyén folyamatosan törekszik arra, hogy kiaknázza belső potenciálját, felülmúlja korlátait, és megvalósítsa céljait. Az önfejlesztés lehetővé teszi számunkra, hogy tudatosabban éljünk, jobban reagáljunk a kihívásokra, és pozitívan alakítsuk életünket.

Az önfejlesztés jelentősége

Az önfejlesztés fontossága abban rejlik, hogy segít az egyéneknek abban, hogy életük legfontosabb területein javuljanak. Legyen szó karrierről, személyes kapcsolatokról, egészségről vagy pénzügyi helyzetről, az önfejlesztés eszköztára széleskörű lehetőségeket kínál a változásra és a növekedésre. Ez a folyamat lehetővé teszi, hogy jobban megértsük saját motivációinkat, érzéseinket és viselkedésünket, és ezáltal tudatosabban irányíthassuk életünk menetét.

Az önfejlesztés előnyei

1. Növekedett önismeret: Az önfejlesztési folyamat során az egyének mélyreható önvizsgálatot végeznek, amely segít felfedezni rejtett erősségeiket, gyengeségeiket, érdeklődési körüket és szenvedélyüket. Ez az önismeret nélkülözhetetlen az életcéljaink meghatározásához és azok eléréséhez.

2. Jobb stresszkezelés: Az önfejlesztési technikák, mint például a meditáció, a mindfulness gyakorlatok és az időgazdálkodás, segíthetnek csökkenteni a stressz szintjét és javítani az általános jólétet.

3. Hatékonyabb problémamegoldás: Az önfejlesztés révén szerzett készségek, mint a kritikai gondolkodás és a kreativitás, hozzájárulnak ahhoz, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait és problémáit.

4. Jobb kapcsolatok: Az önfejlesztés segíthet fejleszteni az empátia, kommunikáció és konfliktuskezelés terén, ami mélyebb és kielégítőbb kapcsolatok kialakításához vezethet.

5. Személyes és szakmai siker: Az önfejlesztés által szerzett önbizalom, motiváció és kitartás növeli az esélyeket a személyes és szakmai sikerre.

Hogyan kezdjünk az önfejlesztéshez?

1. Tűzzön ki céljait: Határozza meg, milyen változásokat szeretne elérni életében, és tűzzön ki konkrét, mérhető, elérhető, releváns és időben meghatározott (SMART) célokat.

2. Készítsen tervet: Dolgozzon ki egy részletes tervet, amely meghatározza, hogyan fogja elérni ezeket a célokat. Ez magában foglalhatja az új készségek elsajátítását, rossz szokások feladását vagy új szokások kialakítását.

3. Tanuljon folyamatosan: Fogadjon el új információkat, olvasson könyveket, vegyen részt kurzusokon és workshopokon, hogy bővítse tudását és készségeit.

4. Keressen mentorokat és inspirációt: Keresse azokat az embereket, akik már elérték azt, amire Ön törekszik. Tanuljon tőlük, és merítsen inspirációt sikereikből.

5. Értékelje ki a haladást és állítsa be újra a célokat: Rendszeresen értékelje ki, hogy hol tart a céljai elérésében, és szükség esetén állítsa be újra a tervét.

Az önfejlesztés egy olyan utazás, amely soha nem ér véget. Mindig van lehetőség a tanulásra, a növekedésre és a fejlődésre. Azok, akik elkötelezik magukat az önfejlesztés mellett, gyakran találják magukat boldogabb, egészségesebb és kielégítőbb életet élve. Az önfejlesztés nem csak egyéni előnyökkel jár, hanem pozitív hatással van a körülöttünk lévő emberekre és a társadalomra is. Az, hogy folyamatosan dolgozunk azon, hogy a legjobb verziója legyünk magunknak, az egyik legértékesebb befektetés, amit valaha tehetünk.

Samsung, Huawei, Iphone mobiltelefonok, üzleti angyal Laptop, Notebook akció: Asus, Acer, Lenovo, HP, smart full hd tv, Xbox, PS5

 

Számítógép, irodaszer, irodai kiegészítők és eszközök, iphone tartozékok, Office Depot papír, mobil, tablet, laptopok

 

Goose down comforter, vaginal dryness, carpet and rug cleaning, szőnyegtisztítás, online marketing stratégia, ipari hűtőszekrény best goose down for you szőnyegtisztítás árak a Szőnyegtisztító Kft. -től carpet and rug cleaning best goose down comforter szőnyegtisztítás video why hungarian goose down is the best carpet cleaning cork Szőnyegtisztító Kft. Budapest Ipari hűtőszekrény, Why is goose down comforter the best for you, vaginal dryness, carpet and rug cleaning, szőnyegtisztítás, online marketing stratégia: ipari hűtőszekrény

Motoroptimalizálás

Motoroptimalizálás és panel ablakcsere akció:

panel ablakcsere akció

 

Szakítás után, közvéleménykutatás, irodaház takarítás, Hollandpázsit, Műfű, kreatív webáruház, szórólap tartó, magasnyomású mosó, esküvői dekoráció, digital marketing, fali kapaszodó

esküvői dekoráció partyparadicsom.hu digital network agency Budapest fali kapaszkodóSzakítás után, közvéleménykutatás, irodaház takarítás, Hollandpázsit, Műfű, kreatív webáruház, szórólap tartó, magasnyomású mosó, esküvői dekoráció, digital marketing, fali kapaszodó

FM autószervíz árak, Autó ápolás, beltéri ajtók, Autó kozmetika, eladó Audi A6, műanyag bejárati ajtók, utólagos vízszigetelés

beltéri ajtók műanyag bejárati ajtók beltéri ajtóFM autószervíz árak, Autó ápolás, beltéri ajtók, Autó kozmetika, eladó Audi A6, műanyag bejárati ajtók, utólagos vízszigetelés

Széptest arcplasztika, mellfelvarrás, mellnagyobbítás, csípőprotézis

1. Arcplasztika

2. Mellfelvarrás

3. Mellnagyobbítás

4. Mellnagyobbítás saját zsírral

6. Ameamed.com

Széptest arcplasztika, mellfelvarrás, mellnagyobbítás, csípőprotézis

Friss topikok

Címkék

ablak (1) adamohinta (1) adamo hinta (1) adásvételi szerződés ügyvédi díja (1) adidas yeezy slide (1) Adjuk nekünk a tippeket és trükköket (1) aesthetic pond (1) ajánlatkérés angolul (1) ajtó (1) Ajtó ablak article marketing Tips That Can Work For Anyone! (1) Alapvető tippek egy megbízható laptop vásárlásához (1) alkatreszokosan webshop (1) allergia vizsgálat (1) Alles (1) állítható mennyezeti lámpa (1) apáca rács (1) aranyhaj (1) arany ékszer (1) arany gyűrű (1) arany gyűrűk (1) arany karikagyűrű (1) árnyéktűrő fűmag (1) Artikelmarketing-Tipps (1) Artikelmarketing nicht verstanden? Folgen Sie diesem Rat. (1) asztali lámpa (1) Asztali számítógépes tippek és trükkök (1) autó (1) autóalkatrész (1) Autóvásárlási trükkök (1) Autó lízing (1) ávk típusok (1) Ayudarte a ti mismo a cambiar para hacer que tu futuro sea más potencial (1) Az e-mail marketing nagyon egyszerű lépésekben bomlik le (1) Az e -mail marketing lebontva nagyon egyszerű lépésekben (1) Az online vásárlás a legjobb élmény (1) Az Utolsó Pillanatok Méltósága (1) A jó élet élésének titkai a gluténmentes és diabetikus segítségével (1) A jó megtalálása önmagában a személyes fejlődés révén (1) A lakásfelújításnak sok fázisa van (1) A legjobbat kapja a pénzéért ezekkel a laptop tippekkel (1) A legjobb internetes marketing tippek a márka építéséhez (1) A mobiltelefon webshop kulcsainak átadása a Marketing Királysághoz (1) A Nyílászáró Szigetelés Fontossága és Előnyei (1) A Sírhely Megváltás és Az Urnasírhelyek Fontossága a Temetők Életében (1) A stratégiai tervezés folyamata (1) babakocsi (1) badacsony borászat (1) ballcleaner machine (1) ball cleaner machine (1) balmazújváros állás (1) Bandázskesztyűk (1) Beeindrucken Sie jeden (1) Bei der Versicherung dreht sich alles um Sicherheit. Erfahren Sie (1) besen (1) beton ragasztó (1) Bewährte Ratschläge zur Behebung Ihrer Autóápolás probleme (1) blazektáska (2) blazek táska (2) Blazek táska (2) blazek Táska (2) Blazek Táska (1) bobber (1) bőr oldaltáska (1) Boxkesztyűk - Bőr (1) Boxkesztyűk - Műbőr (1) bukó nyíló ablak (1) cane corso kaufen (1) Carpet Cleaning Cork That Filthy Carpet With These Tips And Tricks (1) Carpet cleaning London (1) Carpet Cleaning Tips For Choosing The Right Company (1) comforter (2) Cómo armar estrategias efectivas de desarrollo personal (1) Conseils pour gagner de largent en travaillant à domicile (1) Crucial Video Marketing Tips You Should Know (1) cserepeslemez (1) Csinálja maga és sok tonna készpénzt takarít meg (1) czero horgászbolt szeged (1) dentist budapest (1) dentist sopron (1) De bons conseils de développement personnel qui peuvent faire la différence (1) De bons conseils qui vous aideront à vous remonter le moral (1) down comforter goose feather (1) down filled (1) down pillow sale (1) down vs feather pillow (1) E-mail marketing a nyereség növelése és az ügyfelek megtartása érdekében (1) E-mail marketing segítségre van szüksége? Olvasson tovább (1) Ebből a cikkből mindent megtudhat az online vásárlásról (1) ebner pincészet (1) Effective Internet Marketing Strategy For Success (1) Egyszerű tippek mindenkinek (1) Egyszerű útmutató (1) elektromos autó fali töltő (1) elektromos autó töltés ára (1) elektromos autó töltőkábel (2) elemlámpa (1) Elevate Your Level Of Happiness With These Self Help Ideas (2) eljegyzési gyűrű (2) elötte (1) Első lépéseit a személyes fejlesztési iránymutatásokkal (1) Encontrar lo bueno en ti a través del desarrollo personal (1) enigma (1) Entscheidende Videomarketing-Tipps (1) építési törmelék lerakás (1) Erfahren Sie mehr über Reputationsmanagement mit diesen einfach zu befolgenden Tipps (1) esküvői meghívó (1) esküvői torta (2) etetőszék (1) etikettek (1) Fabelhafte Ideen für Ihr nächstes Heimwerkerprojekt (1) Fabulous Ideas For Your Next Home Improvement Project (1) Facebook marketing tanácsok kezdőknek (1) fali kapaszkodó (1) fali töltő (1) famintás trapézlemez (1) Fantasztikus tippek autóbiztosítási igényeihez (1) Fantasztikus trükkök a Wordpress-hez (1) farsangi jelmezek (1) Farsang - A Vidám és Kreatív Télbúcsúztató Ünnep (1) fatumjewels. (1) feather and down (1) fehérgyarmat állás (1) feliratok (2) férfi fülbevaló (1) Finden Sie heraus (2) Find Out How To Better Your Reputation Management (1) Flipchart papírok (1) Focus On Your Personal Development Efforts Daily (1) Folgen Sie diesem großartigen Artikel über Laptops (1) Follow These Tactics For Finding The Perfect Life Insurance Policy (1) Follow These Tips And Tricks About Jewelry (1) For All You Want To Know About Online Shopping (2) Fotópapírok (1) függeszték lámpa (1) garázskapu (1) generálkivitelezés (1) gift day hungary (1) gold fitness studios (1) Gondolkodás az IPhone beszerzésére? Íme be ok (1) goose down (1) Goose down comforter article Tips That Are Simple And Helpful (1) goose down quilt (1) goose feather & down pillows (1) Grab A Cup Of Coffee As You Begin Your Online Shopping (1) Grand guide sur la façon de réussir dans le marketing darticle (1) Great Ideas To Improve Your Overall Self-Help (1) Great Ideas To Improve Your Personal Development (1) great sites (1) grillsütő (1) Große Möglichkeiten (1) Grow Your Knowledge About Internet Marketing And Grow Your Business (1) Guter Rat (1) gyapjú szőnyeg tisztítása (1) gyémánt (1) gyémánt gyűrű (1) gyémánt gyűrű videó marketing (1) gyerekszoba mennyezeti lámpa (1) gyertya (1) Gyors és egyszerű módszerek önfejlesztésére (1) gyűrű (1) Hagyja (1) halloween (1) harsánylejtő (1) használtautó (1) Hasznos tanácsok a hírnév kezeléséhez (1) Hasznos tippeket kaphat az otthoni vállalkozásról (1) házassági évforduló (2) Ha többet szeretne tudni az online vásárlásról (1) Heimwerken - Was Sie wissen müssen (1) Helfen Sie sich selbst (1) Helpful Tips And Tricks For New használtautó Shoppers (1) héra falfesték (1) Hilfreiche Tipps für Ihr Home Business (1) Hogyan élvezze az online vásárlást aggodalom nélkül (1) Hogyan használjuk az internetes marketinget nagy hatásra (1) Hogyan hozhatja ki a legtöbbet az online vásárlásból? (1) Hogyan hozhatja ki a legtöbbet a saját kapcsolataiból? (1) Hogyan lehet varázsolni az iPhone készülékével? (1) Hogy lehet még a leginkább egészségtelen ember gluténmentes és fitness teremt szerezni? (1) Holen Sie sich das beste Angebot mit den Online-Shopping-Tipps (1) Home Alarm Installation Remote monitoring and virtual security And Keeping Your Family Safe (1) Home Improvement Made Easy. Tips For Anyone! (1) homlokzat szigetelés (1) Hone Your Facebook Marketing Skills. Try These Tips Today! (1) How To Make Internet Marketing Turn Into Profits (1) How To Make The Most Of Online Shopping (1) How To Recover From A Bad Reputation In Business (1) How To Shop Without Ever Leaving Your House (1) Hozza ki a legtöbbet a videomarketing tervéből (1) iaapa eas (1) Így működhet a menedzserszűrés az Ön számára! (1) Improve Your Affiliate Marketing Strategy With These Tips (1) ingatlan adózás 2019 (1) intim plasztika (1) ipari led lámpa (1) iphone kijelző cseréje (1) Ismerje meg (2) Ismerje meg ezt a nagyszerű marketing stratégia tervet (1) jegygyűrű (1) Jóga és meditáció cikk marketing tippek (1) jordan 1 high (1) jordan 4 red thunder (1) jordan 4 retro (1) jordan military black (1) Jó tanácsok a Bestbyte cikkmarketing megismeréséhez (1) K2M és Signatera-Artikel Marketingtipps (1) K2M és Signatera cikk Marketing tippek (1) Karate kesztyű - Adidas (1) karikagyűrű (1) kasza eladó (1) Keresse meg a hasznos vízvezeték-szerelési tippeket és trükköket (1) Keresse meg a szükséges lakásjavítási tippeket (1) kerítéselemek (1) kerítés elemek (1) Kezelje hírnevét az alábbi tippek segítségével (1) Kezelje utólagos vízszigetelés és utólagos falszigetelés-problémáit ezekkel a tippekkel (1) kézműves bőr pénztárca (1) kézműves bőr táska (1) Kiemelkedő tippek a csodálatos lakásfelújítási projekthez (1) kisajak plasztika (1) kisteherautoberles.co.hu (1) kisteherautó bérlés (1) kisteherautó bérlés és vízvezeték szerelő (1) Kiváló cikkmarketing ötletek a vállalkozás elindításához! (1) Konténer rendelés befogadási igazolás (1) konyhai törlőkendő (1) korlàt (1) Korlàt (1) korlát elemek (1) Kövesse ezeket a lépéseket a cikkek sikeres marketingjéhez (1) Kövesse ezeket a taktikákat (1) kültéri lámpa (1) küzdősport felszerelés (1) labor (1) Laissez les clients vous trouver grâce à ces conseils de marketing Internet (1) Lakásfelújítás - amit tudnia kell (1) Lakásfelújítás egyszerűen. Tippek Bárkinek! (1) lámpa (1) led mennyezeti lámpa (1) lépcsőkorlát (1) Les meilleurs conseils de marketing Internet des experts (1) libatoll (1) liba tartása (1) lindablemez (1) lindab lemez (1) lógó mell (1) Make Sure You Are Getting The Best Deal (1) máriapócs (1) Mari modalități de a câștiga stima de sine (1) márkás karóra webshop (1) marketing (1) MARKETING STRATÉGIA ÖSSZEÁLLÍTÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE (1) masszázs ár (1) ma belle klinika (1) mellplasztika (1) mell műtét (1) method feeder (1) mezőkövesd autómentő (1) Miért érdemes az Agrowebshop.hu ultrahangos állatriasztót vásárolni? (1) mikro miko med (1) Minden (1) Minden szükséges webes információ (1) Mi az a hormon vizsgálat? (1) Mi a labor STD szűrése? (1) MMA kesztyűk (1) Mobiltelefonos tippek és trükkök (1) Mobiltelefon és laptop cikk Marketing ma. A rendelkezésre álló legjobb tippek (1) mozgásérzékelős lámpa (1) multijogsi (1) munkajogi tanácsadás (1) munkaügyi ügyvéd (1) nagykun (1) Nagyszerű ajánlatokat szerezhet online ezekkel a tippekkel (1) Nagyszerű módszerek a személyes fejlődés révén történő növekedésre (1) Nagyszerű szülői tippek a gyerekeknek szóló videojátékok vásárlásakor (1) Nagyszerű tanács a cikkmarketing javításához (1) Nagyszerű tippek az Internet Marketing használatához (1) Nagyszerű útmutató (1) nagy orr (1) Need Help With A Lock? Use These Locksmithing Tips! (1) Néhány nagyszerű tipp az internetes marketing használatához (1) Ne aggódjon tovább a mobiltelefonja miatt - olvassa el ezt (1) ngyen elvihető hordó (1) női pénztárcák (1) nova water (1) Növelje webhelye forgalmát ezekkel az Internet Marketing tippekkel (1) Nyílászáró szigetelés (1) nyitott koporsós ravatal (1) Okostelefon (1) olcsó konténer rendelés (1) olvasólámpa csiptetős (1) online jogi tanácsadás (1) öntözőzsák (1) orrműtét (1) orsó angolul (1) Ötletek (1) Otthoni belsőépítészeti tippek a profikból (1) Otthoni üzleti tippek (1) Padlóápolás (1) panelcentrum (1) pehely paplan (1) pellet feeder (1) pénztárca ferfi (2) Planen Sie Ihre Video-Marketing-Kampagne besser mit diesen Tipps (1) playpen balls (1) playpen ball pit (1) playpin balls (1) play pen balls (1) play yard balls (1) pompom (2) Practical Online Marketing Tips And Tricks For Everyone (1) pritt ragasztó (1) Próbáltál már vásárolni a világhálón? iPhone szerviz taktikák (1) rábalux (1) real goose down comforter (1) Remek ötletek internetes marketingszakértőktől (1) Remek tanácsok ingatlanvásárláshoz (1) Remek tippek a nagy cikk-piacra váláshoz (1) reputation management (1) riemchen (1) rozsdamentes zártszelvény (1) samsung tabletek (1) securing a construction site (1) Segítsen magának a változásban (1) Segítsen magának jobbá válni (1) Segíts magadon (1) Sfaturi grozave pentru a deveni un mare comerciant de articole (1) sírhely megváltás (1) sittes kontener (1) Sjajni načini za poboljšanje vašeg osobnog razvoja (1) Skvelá rada (1) somogyi béla (1) So erzielen Sie Erfolg durch Artikelmarketing für Welpen zum Verkauf (1) spot lámpa (1) startégia tervezés (2) stratégiai tervezés (3) Stratégiai tervezés (1) Stratégiai tervezés és taktikai tervezés – mi a különbség? (1) Stratégia tervezés Budapest 14. kerület (1) stratégia tervezés Budapest III. kerület (1) stratégia tervezés budapest XIII. kerület (1) Stratégia tervezés mint új szemlélet (2) strategy (1) Successful Tips For Managing Your goose down comforter against back pains (1) Sugestii grozave pentru cei cărora le place să facă cumpărături online (1) Superior Ways To Maximize Your Auto Repair Options (1) Szakértői tanácsok a foglalkoztatással kapcsolatban (1) Szakértői tanácsok a következő lakásfelújítási projekthez (1) Szakértő lakásfelújítási tanácsok (1) szállás badacsony (1) szappan (1) Személyes fejlődési tanácsok (1) szemetes (1) szemetes konténer bérlés ár (1) szendvicspanel (2) szendvicspanel ár (1) szép mell (1) Szeret online vásárolni? Élvezze ezt a tanácsot (1) Szerezzen nagyszerű online ajánlatokat ezekkel a tippekkel (1) Szerezze meg a legjobb ajánlatokat online ezekkel a tippekkel (1) Találja ki (1) Találja meg fitneszét ezekkel a hasznos tippekkel (1) Tanulja meg (1) táska bolt budapest (1) teraszkorlát (2) the office mug (1) This Is The Article For Anyone Who Wants To Learn About Hiring A Carpet Cleaner (1) Tippek a siker eléréséhez az online marketing ügynökség cikkével (1) Tolle Beratung beim Immobilienkauf (1) tollpaplan (1) tópark (1) Top tippek a hírnév menedzsmentről (1) trapézlemez kerítés (1) trendglasjena (1) Tudja meg (1) turisztika (1) Turning Little Ideas Into A Major Personal Development (1) type2 töltőkábel (1) Type 2 töltőkábel (1) type 2 töltőkábel (1) uborka háló (1) ungarn sopron (1) üvegkorlát ár (1) üzemorvos (1) vadásztáska (1) vásárlás (1) Vásárlás motorolaj (1) végrendelet készítése (1) veneers ungarn kosten (1) Verbleder riemchen Heimwerker-Tipps für die nicht so handliche Person (1) verblender (1) vérvétel (1) Verwenden Sie Ihr IPhone so (1) veszélyes hulladék szállítás árak (1) vészvilágítás (1) Videói online marketingje (1) vintage (1) Vous aimez les achats en ligne ? Si oui (1) Vous pouvez avoir un impact avec le marketing darticle (1) web design (1) web design trükkök (1) welpen zu verkaufen (1) What are the best coffee cups? (1) What does Hamvay-lang.com sell? (1) Wo kann man Welpen zu verkaufen? – Der Weg zum perfekten vierbeinigen Begleiter (1) xiaomi okos lámpa (1) yoga barcelona (1) zártszelvény árak (1) zártszelvény összekötő elemek (1) Zavarba ejtő cikk marketing? Szüksége van ezekre az alapvető tippekre! (1) Zirkonkronkrone240 Tipps zur Zahnpflege (1) Zsákolókesztyűk (1) 150x150 (1) 1 watt ára (1) ablakbudapest (1) ablak műanyag (1) adásvételi szerződés ügyvédi díja (1) aesthetic pond (1) agroker webshop (1) Aida Media (1) ajtó kerettel (1) akciós borok (1) akinek segítségre van szüksége a személyes fejlődéshez (1) alkatrész (1) allergia vizsgálat (1) amelyeket a szakértők ajánlanak (1) amelyeket bárki követhet (1) amelyeket most használhat (1) amelyeket tudnia kell (1) amelyektől sikeresebb lehet (1) amelyek bárkinek segíthetnek (1) amelyek egyszerűen megérthetők (1) amelyek előnyösek lehetnek az Ön számára (1) amelyek inspirálják az innovációt a gázszerelő internetes marketingben (1) amelyek könnyen megtanulhatók (1) amelyek segítenek a munkában (1) amelyek segítik a sikert (1) amely biztosan segít az iratmegsemmisítő és tűzőgép marketingben (1) american bully kaufen (1) amiért egy! (1) amit tudni szeretne a multijogsi-ról (1) apple airpods 1 generáció (1) áram kw ára (1) autóalkatrész (1) autófóliázás (1) babyshop (1) baking in glass (1) ball cleaner machine (1) basenji züchter schweiz (1) besen (1) bottle of vinegar (1) carpet cleaning budapest (1) chiptuning (3) chiptuning Budapest (1) cocker spaniel kaufen schweiz (1) coffeepot (1) coradent sopron (1) corporate security (1) den Sie kennen (1) die Ihnen helfen können (2) die Sie kennen sollten (1) egy kilowatt áram ára (1) elektromos autó fali töltő (1) elektromos autó töltés ára (1) Elektromos autó töltő (1) Elektromos grillsütő parkokba (1) Elektromos kerti grill kempingekbe (1) erfolgreicher zu sein (2) fali töltő (1) fehér szekrény (1) fém kocsibeálló (1) fű műtrágya (1) glass baking tray (1) glass tea cup (1) golden retriever welpen kaufen (1) goose down pillows (2) great sites (1) gyep műtrágya (1) ha betartja ezeket a nagyszerű tippeket! (1) hivatalos apple viszonteladó (1) hogyan lehet egy ügyes lemezmegmunkálás Shopper (1) hogyan lehet sikeres a Netlámpában (1) hogyan takaríthat meg pénzt az online vásárlással (1) hogyan takaríthat meg pénzt a műanyag ablak online vásárlással (1) hogyan változtassa magát jobbá (1) hogy az online vásárlás megkönnyítse az életét (1) hogy a jövőd több potenciálhoz juss (1) hogy félelmetes legyen (1) hogy megtalálja a tökéletes életbiztosítási kötvényt (1) hogy potenciálisabbá tegye a jövőjét (1) how to clean glass baking dish (1) husky welpen kaufen schweiz (1) husky welpen schweiz (1) iaapa eas (1) ibrik (1) ibrik coffee pot (1) immunológiai vizsgálat ára (1) indem Sie dies lesen (1) ingatlan adásvételi szerződés ügyvédi díja 2018 (1) ingatlan foglaló minta 2018 (1) ipari mosogatógép (1) iphone 5s kijelző cseréje (1) iphone javítás budapest (1) iphone kijelző hibák (1) japán whisky (1) kárpittisztítás házilag (1) kártalanítás áfa (1) keresőmarketing ügynökség (1) kerti ágyásszegély (1) Kerti grillsütő társasházakba (1) Kerti grill építése hotelekbe (1) kettle for pour over coffee (1) ki válthatja meg a sírhelyet (1) konyári páva (1) konzol asztal (1) koporsók (1) kövesse az alábbi útmutatót. (1) ktchn apothecary (1) ktorá vám pomôže zdvihnúť náladu (1) lakásvásárlás ügyvédi díj 2018 (1) lakóingatlan (1) lámpás (1) lejárt sírhelyek (1) lisez ceci (1) lumineers zähne (1) magán vérvétel (1) Márkafüggetlen autószerviz (1) massage (1) massage budapest (1) masszázs zugló (1) master ingatlan (1) mikromikomed (1) mit denen jeder heute beginnen kann (1) mit Ihrem neuen Handy-Wissen (1) mi hiányozhat a marketingről (1) Money and More (1) műanyag erkélyajtó (1) nyílászáró cseréje árak (1) olcsó limuzin bérlés árak (1) olvassa el itt (1) opihr gin (1) osztott műanyag ablak (1) otthoni elektromos autó töltő ár (1) packeta csomagpont (1) paraffinolaj használata (1) pcr teszt veszprém (1) persönliche entwicklung (1) platinum színek (1) platinum színskála (1) playpin balls (1) play pen balls (1) play yard balls (1) polifarbe színskála (1) pompás (1) pour over coffee kettle (1) Prémium kerti grill otthonra (1) premium security services (1) Read Here (2) reputation (1) rottweiler welpen kaufen schweiz (1) rug cleaning Budapest (1) rug cleaning Cork (1) Selbstachtung zu erlangen (1) shade balls for livestock tanks (1) sich zu verändern (1) sírhelyek nyilvántartása (1) Skincare (1) spl coffee (1) szájfeltöltés (1) szászi bor (1) szeletelt tégla (1) szépségszalon (1) szizál szőnyeg (1) szonyegtisztitas (1) szőnyegtisztítás (1) szőnyegtisztítás budaörs (1) szőnyegtisztítás érd tesco (1) szőnyeg szegés (1) takarítás angolul (1) takarító állás (1) talp pontok (1) teapot lid replacement (1) tea jug (1) teherautó bérlés Budapest (1) tejes láda (1) temetkezés (1) thai masszázs veszprém (1) thai masszázs zugló (1) thummerer bor (1) tiszta ügy (1) töltőkábel (1) type2 töltőkábel (1) type 2 töltőkábel (1) ügyvédi munkadíj adásvételi szerződés (1) ultrahangos állatriasztó (1) um Ihnen zu helfen (1) um Ihrem zukünftigen Hace mehr Potenzial zu verleihen (1) urnasírhely (1) váci út 140 (1) vállalkozó angolul (1) verblender (2) vervetel budapest (1) veszprém pcr teszt (1) virtual security guard services (1) was Sie möglicherweise über Marketing vermissen (1) was Sie wissen sollten (1) welpen zu verkaufen (1) wenn es um Laptop und Notebook geht (1) wenn Sie Hilfe bei der Zahnpflege suchen! (1) wie es verwendet werden sollte (1) wie Sie sich schützen können. (1) wie Sie sich zum Besseren verändern können (1) wimpy jelentése (1) zahnarzt ungarn (1) zahnfleischschwund stoppen (1) zirkonkronen (1) Проложите свой путь к лучшей жизни с помощью этих удивительных советов по самопомощи! (1) Узмите шољицу кафе док започнете куповину на мрежи (1) Címkefelhő

Fűtésszerelés, Probiotic, Karpittisztitas, Chiptuning, Babaszoba

Fűtésszerelés, Probiotic, Karpittisztitas, Chiptuning, Babaszoba

Fűtésszerelés, Probiotic, Karpittisztitas, Chiptuning, Babaszoba

fűtésszerelés budapest react probiotic karpittisztitasarak chiptuningbudapest magyarbiotech weboldalneked fogaszatesfogorvos jogitanacsadas Babaszoba fertotlenites vízszerelő árakFűtésszerelés, Probiotic, Karpittisztitas, Chiptuning, Babaszoba

reputation, verblender, teherautó bérlés Budapest, alkatrész

kisteherautó bérlés, chiptuning, autófóliázás, szépségszalon, goose down pillows, reputation, verblender, teherautó bérlés Budapest, alkatrész

kisteherautó bérlés chiptuning, autófóliázás teherautó bérlés szépségszalon teherautó bérlés budapest goose down and duvet kisteherautó bérlés budapest reputation goose down pillows autó alkatrész kisteherautó bérlés, chiptuning, autófóliázás, szépségszalon, goose down pillows, reputation, verblender, teherautó bérlés Budapest, alkatrész

Edzőterem, Mellplasztika, Fogyókúra, Upholstery cleaning, fitness terem, hungarian goose down pillows, legolcsóbb,

edzőterem Mellplasztika Fogyókúra Upholstery cleaning in Cork fitness terem budapest hamvay lang fitness terem 3. kerület legolcsobb Edzőterem, Mellplasztika, Fogyókúra, Upholstery cleaning, fitness terem, hungarian goose down pillows, legolcsóbb, Home36

süti beállítások módosítása