A tervezési folyamat fázisai
A vállalati stratégiai tervezés folyamán a tervezőnek sokrétű feladatokat kell megoldania. Modellünk a stratégiai tervezés folyamatában öt fázist különböztet meg. Ezek a tervezési tevékenység olyan színterei, amelyeken különböző kérdésekre keressük a választ:
-
Hová akarunk eljutni? (célok kitűzése);
-
Hogyan jutunk oda? (stratégia készítése);
-
Hogyan hajtjuk végre elképzeléseinket? (operatív tervezés, budgeting);
-
Hogyan halad a terv megvalósítása? (monitoring);
-
Hogyan ösztönözhető a stratégia megvalósítása? (érdekeltségi rendszer).
Ebben a fejezetben ezeket a fázisokat tekintjük át összefoglaló jelleggel, a fenti logikai sorrendben.a
a) Célok, missziók, politikák
A vállalati célok az általánosítás különböző szintjein fogalmazhatók meg. Tartalmukat tekintve azonban valamennyi szint ugyanazzal a kérdéssel foglalkozik: jövőbeli fejlődése során milyen irányban haladjon a vállalat. A különböző szinteken (vállalat, divízió, üzleti egység, üzletelem, funkcionális szerv) kialakított célok sajátos hierarchiát alkotnak, amelyben az általánostól haladunk a konkrétabb megfogalmazás felé, egyre inkább szűkítve az adott szintű stratégiák megfogalmazásának mozgásterét. A szűkítés célja az optimális vállalati stratégia behatárolása és megtalálása (vagy legalábbis megközelítése).
1. keresőoptimalizálás - foodinform.hu
keresőoptimalizálás - foodinform.hu2. keresőoptimalizálás - onlinemarketing101.synthasite.com
keresőoptimalizálás - onlinemarketing101.synthasite.com3. keresőoptimalizálás - onlinemarketing101.synthasite.com
keresőoptimalizálás - onlinemarketing101.synthasite.com4. keresőoptimalizálás - videa.hu
keresőoptimalizálás - videa.hu5. keresőoptimalizálás - rothcreative.hu
keresőoptimalizálás - rothcreative.hu6. keresőoptimalizálás - kelahvagyonvedelem.net
keresőoptimalizálás - kelahvagyonvedelem.net7. keresőoptimalizálás - honlap-keszites.net
keresőoptimalizálás - honlap-keszites.net8. keresőoptimalizálás - nyirbatorifc.hu
keresőoptimalizálás - nyirbatorifc.hu9. keresőoptimalizálás - mrzt.hu
keresőoptimalizálás - mrzt.hu10. keresőoptimalizálás - dugulaselharitasbudapest.net
keresőoptimalizálás - dugulaselharitasbudapest.net
keresőoptimalizálás, mint integráló eszköz
A keresőoptimalizálás nemcsak technikai eszköz, hanem a vállalati célok hierarchiájának egyes szintjeit összekapcsoló híd. Legyen szó általános célokról, mint a márkaépítés, vagy konkrét célokról, mint az értékesítés növelése, az SEO olyan dinamikus keretet biztosít, amely az online világban vezet a sikerhez.
E stratégia alkalmazásával a vállalat nemcsak optimalizálhatja online jelenlétét, hanem hatékonyan navigálhat a digitális versenytérben, egyre közelebb kerülve jövőbeli céljai eléréséhez.
A célhierarchia magába foglalja a vállalati missziótól és filozófiától kezdve a vállalati politikát, a konkrétabb vállalati célokat, a hozzájuk tartozó célállapotokat, valamint a felső vezetés személyi célkitűzéseit is. |
A célok legáltalánosabb körvonalazását a vállalati misszió, a vállalati filozófia jelenti, ahol a vállalat jövőbeli mozgástere még meglehetősen széles. STEINER (1979) a vállalati missziót mint általános célt, elmozdulási irányt, hangsúlyozott vállalati szándékot definiálja. Ezek megfogalmazhatók az általánosság szintjén, ugyanakkor egyedi vállalati törekvéseket hangsúlyozva, mint például az AT & T jelszava: „Vállalkozásunk lényege a szolgáltatás.”
Az alábbiakban néhány további cég misszióját vázoljuk fel. Közismerten sikeres volt az IBM missziójának tömör összefoglalása, ami a részvényesek közgyűlésén hangzott el még a kora 70-es években: Célunkat egyszerűen fogalmazhatjuk meg. A világ legjobb szolgáltató szervezete kívánunk lenni. Az IBM átütő üzleti sikerét sokan a jól megválasztott és mozgósító jelszónak tulajdonítják. |
A misszió meghatározása lehet konkrétabb is, termék- és piacjellemzőket is magában foglalhat. Egy másik vállalat példáján: „Fenntartani egy életképes, növekvő vállalkozást gépészeti termékek és szolgáltatások kifejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával a gépgyártó és szerelőipar szegmentált szükségletei részére.” |
A Nissan cég korábban filozófiájában a technológia területére koncentrálta figyelmét; jelmondata a „Kiemelkedő, megkülönböztetett technológia” lett. A vállalati filozófia, a misszió is változik, mégpedig a vállalatot körülvevő érdekcsoport nézeteinek változásával. Jelszavuk mára már módosult: „Érezni a szívverést”, azaz együtt élni a fogyasztóval, figyelni és követni igényeinek legkisebb változását is. A filozófia módosítása az egész vállalati kultúrát is megváltoztatta. Ezt követően új, sikeres gépkocsimodellek jelentek meg palettájukon. [KONO 1991] |
Az 1898-ban alapított Michelin szlogenje: „Minél jobban fejlődünk, Ön annál messzebbre jut”. A Michelin célja mindig is az volt, hogy a világ legjobb autóköpenyeit állítsák elő (a 100 km/óra sebességhatárt már 1899-ben Michelin gumival érték el). Innovációs törekvéseiket olyan eredmények fémjelzik, mint pl. a forradalmian újszerű új generációs radiál-koncepció, az űrsiklóra kifejlesztett gumik, az ultrateljesítményekre képes alacsony profilú Pilot Sport köpeny, az óriás munkagépek négy tonnánál súlyosabb terepjárógumijai stb. „A legjobb innovációs teljesítménnyel segítünk mindenkit, hogy közlekedjen. Amíg a Föld forog, Ön biztos lehet benne, hogy Bibendum, a Michelin baba Önnel lesz minden terepen, minden időjárásban.” |
A misszió fogalma az üzletág szintjén is értelmezhető, mint az SBU-val kapcsolatos üzleti szándék kifejeződése: annak a megfogalmazása, hogy az adott üzletágban miben és milyen mértékben szeretnénk kiválóak, másoknál jobbak lenni. Tartalmi elemei:
-
az üzletág jelenlegi és jövőbeli működési körének nagyvonalú meghatározása,
-
a tevékenységi körbe eső termékskála meghatározása,
-
a megcélzott piaci szegmensek kijelölése,
-
az üzletág földrajzi működési területének behatárolása,
-
vezető pozíció vagy jelentős versenyelőny elérésének módja.
A vállalati filozófiánál és missziónál határozottabb képet vázol fel a vállalati politika, amely az előzőekkel összhangban fogalmaz meg irányelveket, magatartási szabályokat, döntési ismérveket. A vállalati politika a vállalati célrendszer és az azzal kompatibilis vállalati magatartás konkrét kifejeződése. Ebből következik, hogy a vállalati politikának tartalmaznia kell a legfontosabb hosszú távú vállalati célokat, az azok megvalósítását szolgáló magatartásnormákat és egyéb fontos eszközöket. Egy másfajta megközelítést jelent a döntéselméleti aspektus. Eszerint azt mondhatjuk, hogy a vállalati politika a legfontosabb vállalati célokat meghatározó és elérésükhöz irányvonalatadó vállalati felső szintű döntések összegezése. Ez a definíció a cél- és eszközrendszer fontosságát emeli ki, amelyeknek felső szintű döntésekben kell megfogalmazódniuk. fontosságát emeli ki, amelyeknek felsõ szintû döntésekben kell megfogalmazódniuk.
Egy hazai húsipari vállalat jövőképe: 2005-2010-re olyan vállalatot képzelünk el, amely mind belföldi, mind külföldi viszonylatban jelentős piaci tényező. Belföldön piacvezető szerepet játszik és eléri a 20%-os piaci részesedést. Exportunkat a készítmények kategóriában 40%-ra hozzuk fel, erős márkatermékeinkkel ott leszünk az Európai Unió piacán. Teljesítményünkkel, kapacitásunkkal, stratégiai szövetségekkel Európa 10 legjelentősebb cége közé szeretnénk kerülni. Megkezdjük multinacionális céggé válásunkat a keleteurópai gyártással. Megjelenünk a budapesti tőzsdén, de egy nyugat-európai tőzsdén is bevezettetjük a céget. Pénzügyi helyzetünket stabilizáljuk, pozíciónkat javítjuk. A nyereség/árbevétel rátát 5%-ra hozzuk fel, vizionális jövőképünket az alábbiak szerint fogalmazzuk meg: tőkeellátásban elérjük az 50% saját erőt. A célok elérését a cég tudatosabb irányítására építjük, amely egymásra épülő stratégiai tervezésen, üzleti tervezésen és operatív tervezésen alapul, a stratégia megvalósítását stratégiai kontrolling garantálja. A stratégia megvalósításának sikerét szolgálja a vele összhangban álló magas vállalati kultúra kialakítása, formálása. Ismereteket befogadó, kreatív légkörű szervezetet alakítunk ki, amely környezetét alakítani is képes. Munkatársaink képzettek, motiváltak. |
A vállalati célok kialakításában jelentős szerepet játszanak a vállalati vezetők személyes céljai. Ezeket a hazai szakirodalom korábban nem kezelte súlyuknak, jelentőségüknek megfelelően. Ha erős egyéniségről van szó, úgy ezek a személyes célok a vállalati célokra, a vállalat teljesítményére is jelentős hatással lehetnek. Ilyen személyes célok lehetnek:
-
az előző vezetők teljesítményének meghaladása,
-
az iparág legerősebb vállalkozSttrásának kiépítése,
-
a pénzügyi és szervezeti függetlenség megteremtése,
-
a kreatív munka feltételeivel az önmegvalósítás keretének kialakítása. [STEINER 1979]
A missziónál, vállalati filozófiánál, a politikánál konkrétabban megfogalmazott vállalati célok (objective) a vállalati irányítási rendszer központi elemét képezik. Az irányítási rendszernek éppen az a feladata, hogy ezen célok megvalósítása érdekében avatkozzék be a vállalati folyamatokba. A célok pontos ismerete nélkül nincs racionális irányítás. Az átfogó vállalati célok hosszabb távra érvényesek, a vállalati működés nagyobb jelentőségű folyamataira vonatkoznak. A vállalati célok a missziónál és a vállalati filozófiánál jobban lehatárolják a jövőbeli cselekvések mozgásterét, irányítási célra jobban is alkalmazhatók.
A személyes motiváció szerepét, hatását a célokra, a vállalati kultúrára, a vállalat sorsára jól szemlélteti a Domino’s Pizza alapítójának pályafutása. Az 1937-ben született THOMAS MONAGHAN elvesztette apját, öccsével gyermekotthonba, majd egy katolikus nővérek által irányított árvaházba került, ahol vallásossá vált, sőt papneveldébe is jelentkezett. Onnan azonban „illetlen viselkedés” miatt eltávolították. Egyetemi tanulmányokba kezdett, de anyagi okokból abba kellett hagynia tanulmányait. Hogy pénzt szerezzen, 1960-ban kölcsönpénzből (900 dollár!) az egyetem területén megvett egy csődbe ment pizzasütödét. Testvére nem látott fantáziát az üzletben és kiszállt (egy használt VW „Bogár” fejében). MONAGHAN felszámolta az éttermet és csak pizza és üdítő házhoz szállítására összpontosított. A nagy ötlet: a 30 perces „kézbesítési” határidő vállalása. Ezzel megvetette a későbbi franchise elven működő világcég alapjait, amely napjainkra a világ második legnagyobb pizzasütő hálózata (6100 üzlet), amely házhoz szállításban piacvezető. Az alapító jelentős magánvagyont gyűjtött, kárpótlásként sanyarú gyerekkoráért, de a cégnél is megjelent a luxus (Lloyd Wright tervezte bútorok gyűjteménye, a Detroit Tigers baseballcsapat megvásárlása, kétmillió dolláros iroda, repülőgép, jacht, rádióállomások, luxusautó-gyűjtemény, villa stb.). MONAGHAN 1989-ben felfedezte katolikus gyökereit, és energiáit ezután a puritán katolicizmus terjesztésére kezdte fordítani. A vállalati kultúra alapvetően átalakult. A cég központjában egy pap naponta misézett, a vezető alkalmazottaktól hasonló felfogást várt el, a 350 katolikus vezetőt szervezetbe tömörítette, finanszírozták a managuai földrengés által elpusztított katedrális helyreállítását. Fokozatosan igyekezett megszabadulni azoktól a hívságos dolgoktól, amelyekkel korábban körülvette magát: irodájából kiköltözött, a fenti lista tételeit jórészt eladta, az összeg nagy részét katolikus jótékonysági célokra fordította. Végül 1998-ban az egész céget (110 ezer alkalmazott, 3,1 milliárd dolláros forgalom) eladta egy befektető társaságnak, és a befolyt összeg nagy részét is katolikus jótékonysági célokra fordította. A vállalat egész sorsát, szervezeti kultúráját végig a vezető személyes céljai, motivációi határozták meg. |
A célok megfogalmazásakor a legkonkrétabb előírásokat a tervcélok (goal) megfogalmazása adja. A tervcélok a vállalati céloktól többek között abban is különböznek, hogy a jövőbeli vállalati eseményekhez már tervezett megvalósulási időket is hozzárendelnek. A tervcélok esetében törekednünk kell arra is, hogy a célok megfogalmazása lehetőség szerint mindinkább kvantifikált formában történjék meg.
Több szerző is felhívja a figyelmet a kvantifikálás veszélyeire. SCHEIN az amerikai gyakorlatról ír, ahol a mindenáron való számszerűsítési törekvés is jelentkezett. „Legtöbbünk egyetért azzal, hogy a szervezet emberi alrendszerének irányítása esetében a kvantifikáció inkább csapda, mint segítség. Mindemellett kijelenthetjük, hogy számszerűsítésre való törekvésünk a nyugati tudomány és racionalizmus legszebb hagyományainak kifejeződése. A kérdés az, hogy mit számszerűsítsünk, és világos legyen, hogy a számszerűsítés miért hasznos, miben segít. Így például a minőségi körök szervezésénél vagy pedig az értékesítési célok kijelölésénél döntő fontosságú lehet a célnakkvantifikált formában való megfogalmazása, hogy mérhető legyen a cél irányába való haladás mérése.”
Amennyire kívánatos a számszerűsítés a célok esetében, olyan veszélyes lehet, ha ezt a vezetők megítélésére, a vezetői vonások értékelésére alkalmazzuk a teljesítmények értékelését végző értékelő rendszerben. Ez ekkor könnyen a kommunikáció torzulásához, a hatékonyság csökkenéséhez vezethet, mivel az emberek úgy érzik, csupán „számokként” kezelik őket. „A hatékony vezető az, aki bármelyik vállalati kulturális közegben tudja, hogy mit kell kvantifikálni.” [SCHEIN 1981. 62. o.]
Jellegük szerint a célok két csoportját különböztethetjük meg:
-
állapot jellegű célok (célállapotok): a vállalat jelenlegi helyzetét leíró paraméterekből indulnak ki. Megadják, hogy ezek az állapotjelző paraméterek a jövőben milyen értékeket vegyenek fel. Így például meghatározzák, hogy melyek a vállalati tevékenység alakulása szempontjából fontos technikai és gazdasági mutatók, majd azokra valamilyen teljesítményt írnak elő egy meghatározott jövőbeli időpontra vonatkozóan. Ilyen állapot jellegű cél lehet az elérendő piaci részesedés, nyereségnövekedés, értékesítési volumen, hatékonysági mutatók stb. a tervidőszak végén;
-
folyamat jellegű (vagy akció-) célok: nem a folyamat végeredményét fogalmazzák meg, hanem annak lefolyásával kapcsolatos célkitűzéseket és paramétereket írják elő. Szokás ezeket akciócéloknak is nevezni.
A stratégiai tervezésnek ez a szakasza, amely a célok kitűzésével foglalkozik, innovatív és kreatív megközelítést kíván. Nincs helye a múltbeli tendenciák mechanikus kivetítésének. A stratégiai tervezés keretében meghozandó döntések – döntéselméleti szempontból – általában rosszul strukturált szituációként értelmezhetők, a racionális döntéshez szükséges információk többnyire nem állnak teljes körűen rendelkezésünkre. A tervezési folyamat ebben a fázisban inkább művészet, mint mesterség: az ismert és bevált elemzési technikák mellett nélkülözhetetlen a vállalati felső vezetők intuíciója, a helyes stratégiai irány innovatív meghatározása. Az itt elkövetett hibák a stratégiai tervezés további fázisait is rossz vágányra terelik.
Súlyos következményekhez vezet, ha a célkitűzéseket megfogalmazó tervezési szakaszban a vállalat nem fordít elég gondot a környezet elemzésére, a kínálkozó lehetőségek és a ma még nem látható fenyegetések felderítésére. A környezet szerepe a tervezésben alapvető fontosságú, hiszen
-
a stratégia válasz a környezeti kihívásokra: egy jó stratégia megfogalmazásával keressük a megfelelő reagálási módot,
-
éppen a környezeti bizonytalanságok miatt van szükség megalapozott tervezési tevékenységre.
A vállalati célok és a célhierarchia megfogalmazása csak a környezet kritikus és alapos elemzésére épülhet, attól nem szakítható el. E kérdésnek külön fejezetet szánunk (l. 3. fejezet).
A cél fogalmához szorosan hozzátartozik a kritérium fogalma, ezért a stratégiai tervezés célok kitűzésével foglalkozó szakaszában ezekről is kell néhány szót ejtenünk. A kritérium olyan szempont, amely a célt megfoghatóbbá teszi, olyan szempont, amelyen keresztül értékelhető a cél teljesülése. Ha a cél pl. az, hogy sikeres legyen a cég, akkor meg kell mondani, „miről ismerszik meg a sikeresség”, mik ennek a kritériumai (pl. piaci részesedés, jövedelmezőség adott szintje, hírnév stb.). Ha ezek a szempontok, kritériumok teljesülnek, akkor várhatóan a cél is teljesülni fog. A kritériumok szerepe kettős:
-
a kritériumokra egyrészt a stratégiai tervezési döntések meghozatalánál van szükségünk: a döntéshozót a döntési kritérium alkalmazása segíti a legjobb változat kiválasztásában, biztosítva egyben a kitűzött cél elérését. A kritérium tehát egy összekötő kapcsot képez a döntések és az irányítási célok között;
-
a kritériumokra másrészt az irányított rendszer későbbi viselkedésének megítélésénél is szükség van. Ezek alapján ítéljük meg, vajon a rendszer valóban a kijelölt célok megvalósítása irányába halad-e?
A célok meghatározásakor ezért egyben a hozzájuk rendelt, velük szoros egységet képező kritériumokat is meg kell határoznunk. A cél és a tervezési feladat jellege dönti el, hogy egy vagy több kritérium egyidejű alkalmazására van-e szükségünk. A stratégiai tervezésben többféle olyan kritérium alkalmazása is szóba jöhet, amelyek alapján a tervezési alternatívák közötti választás elvégezhető. Ezek a kritériumok a vállalati gazdaságtanból már jól ismertek. Ilyenek például a vállalati nyereség, a vállalat vagyoni helyzete, eszköz- és munkaerő-hatékonyság, a tőkebefektetés megtérülése, az osztalék nagysága stb. Az ilyen típusú döntési kritériumok elsősorban a tervezési alternatívák közötti választásnál hasznosak. Egy kritérium alkalmazása esetén a választás viszonylag egyszerűbb. Gyakori több kritérium együttes alkalmazása is – maga a gazdasági valóság kényszeríti ki ezt a komplexebb megközelítést. Ekkor az alternatívák közötti választás bonyolultabb döntési technikát igényel. [BARAKONYI 1984]
A fenti, abszolút jellegű, a vállalaton belül önmagukban is értékelhető kritériumok mellett szükség van relatív összehasonlításra is. Ez alatt azt értjük, hogy a vállalat által tervezett célokat, célállapotokat, teljesítményszinteket nemcsak a vállalaton belül értékeljük, hanem különböző összehasonlításokat is végzünk.
-
A vállalatot vagy ennek egy vállalkozását egy hasonló nagyságrendű és profilú versenytárs adataihoz hasonlítjuk. Ilyen összehasonlító adatokhoz különböző forrásokból lehet hozzájutni (évkönyvek, vállalati és gazdasági kamarai jelentések, tőzsdei jelentések, minisztériumi adatok, Forbes 500, Forbes Annual Report kiadványok stb.). Ezek jelzik, hogy a vállalati teljesítmény az átlaghoz képest hol helyezkedik el, az eltérés – mint értékelési kritérium – alapján a teljesítmény minősíthető.
-
A tőkés vállalatok adatai a PIMS adatbankban hozzáférhetők, vállalkozási egységek (üzleti elemek) szintjén. A több ezer egység adataiból regressziós modellekkel határozták meg a legfontosabb vállalati paraméterek (például piaci részesedés, tőkemegtérülés, piaci növekedés stb.) közötti számszerű összefüggéseket. Az aggregált számok alkalmasak arra, hogy a hasonló típusú vállalat, vállalkozás és a saját vállalat összehasonlítása alapján az értékelést és a minősítést elvégezhessük. [NEUBAUER 1984]
A felsorolt – relatív értékelést nyújtó – kritériumok a tervezés során jól alkalmazhatók a tervezett stratégiák közötti választásnál, a lehetséges jövőbeli alternatív vállalati teljesítmények mérlegelésénél.
Amint azt már említettük, a stratégiai terv megvalósítása során is szükség van a megvalósult folyamatok rendszeres értékelésére. Erre a célra az előzőekben felsorolt abszolút kritériumok (állapotpozíciók) alkalmasak (pl. ellenőrizzük, hogy a nyereség, az osztalék, a megtérülési idő valóban a tervezett szinten alakul), de ugyanígy használhatjuk a relatív összehasonlításból adódó kritériumokat is: például hogyan módosult a vállalat pozíciója versenytársaihoz, a világszínvonalhoz képest.
A vállalati tervezési tevékenység középpontjában a stratégia kidolgozása áll. A stratégia (vagy trajektória) formailag a kitűzött célhoz, illetve az azokat reprezentáló célállapotokhoz vezető utat jelenti. Tartalmilag a stratégia a környezethez való aktív vagy passzív alkalmazkodást fogalmazza meg. |
Ezeknek a stratégiáknak a meghatározása a stratégiai tervezésben a vállalati szervezet két különböző szintjén történik:
-
azokat a feladatokat, amelyek a meglévő vállalkozások tevékenységének módosítását, átalakítását jelentik, elsődlegesen az egyes divíziók szintjén kell megoldani;
-
alapvetően új vállalkozások kifejlesztése, meglévők megszüntetése, belső súlypontok áthelyezése, működő vállalkozások megvásárlása a vállalati központ feladata.
A divíziók szintjén jelentkező, az egyes üzletelemek, T/PE-k, üzletágak, vállalkozások jövőjét meghatározó stratégiák jellegüket tekintve az alábbi csoportokba sorolhatók:
→ Nyereséget javító stratégiák
Az idetartozó stratégiák központi kérdése: hogyan módosítható egy termék, szolgáltatás vagy vállalkozás a hatékonyabb működés, valamint a környezethez való jobb illeszkedés céljából. A vállalkozás vagy üzletág struktúrájának változatlanul hagyásával a vállalkozást működtető szervezeti egység, az üzletelem működésének javítása a cél. Ennek eszközei a piaci eladásokat serkentő akciók, a termék paramétereinek javítása, jobban szervezett gyártási folyamat, a disztribúció korszerűsítése stb. A divízión belül az üzletelem tevékenységét támogató egyes funkcionális részlegekre ezzel kapcsolatban nagyobb, másokra kisebb feladat hárul, de a funkciók tervezésének összehangolása már itt is elengedhetetlen követelmény. Az ilyen típusú – nyereséget javító – stratégiák kockázata viszonylag alacsony, mivel a meglévő rendszer működésének javításáról van szó.
→ Meglévő működési területen új vállalkozás
A divízió működési körébe tartozó területen kifejlesztendő új vállalkozás valamennyi funkcionális szerv magas fokon összehangolt munkáját igényli. Az ilyen típusú stratégiák kockázata magasabb, kidolgozásuk a funkciók magas fokú, összehangolt munkamegosztását igényli. A stratégiaalkotás fókuszában most is a környezeti lehetőségekhez való jobb alkalmazkodás törekvése áll.
→ A divízió összműködését javító stratégiák
A divízió tevékenységének irányításában elkülönült funkcionális egységek is részt vesznek. Ezek egymással szoros kölcsönhatásban állnak. A rendszer működése nemcsak az egyes vállalkozások tevékenységének fejlesztésével javítható, hanem nagy lehetőségeket rejt magában az egyes funkciók összehangolásának jobbítása is. Ezek az üzleti stratégiák a rendszer integráltsági fokát javítják. Ilyen stratégia például, amikor új termék kifejlesztése helyett a divízió ezen az úton kísérli meg pozíciójának javítását. A cél – a környezethez való jobb alkalmazkodás – adott esetben ezen az úton is elérhető. Mivel egy meglévő, jól ismert rendszer működésének a javításáról van szó, az ilyen típusú stratégiák kockázata is viszonylag alacsonyabb.
→ Támogató jellegû üzleti stratégiák
Céljuk a belső vezetési infrastruktúra fejlesztése, a szervezeti légkör javítása. Ilyenek: a vezetői információs rendszer korszerűsítése, döntést támogató technikák bevezetése és alkalmazása, vagyis minden olyan akció, amely közvetve hozzájárul a szervezet olajozottabb, hatékonyabb működéséhez, ezáltal versenyképességének fokozásához.
Az üzletistratégia-változatok közötti választásnál a vállalati célokat kell szem előtt tartani: azt az akciót kell előnyben részesíteni, amelyik a vállalati stratégia (és a kitűzött célok) szempontjából a legkedvezőbb. Ebben a kérdésben a veszély ott rejlik, hogy a divízión belüli funkcionális vezetők a saját partikuláris érdekeik szerint mérlegelnek.
Ezért a divízió vezetőjének a feladata, hogy az alternatívák közötti választásnál a magasabb szempontot érvényesítse. Az üzleti stratégiák értékelésénél azt is figyelembe kell venni, hogy
-
egyrészt mennyiben illeszkednek a meglévő adottságokhoz (erős és gyenge pontok figyelembevétele), mennyire harmonizálnak a divízió (üzletcsalád) stratégiájával,
-
másrészt az üzleti stratégia által megcélzott irány mennyire vonzó.
E két utóbbi szempontot egy koordináta-rendszerben ábrázolva az üzleti stratégiák portfólióját kapjuk. A 2.3. ábrából látható, hogy elsősorban azok a változatok élveznek prioritást, amelyek a divízió erős pontjaira építenek, ugyanakkor pedig az általuk képviselt irány vonzereje jelentős. Az ígéretes stratégiák a jobb felső szegmensben találhatók; ezekre alapozható a vállalkozás jövője. Ugyancsak egyértelmű a bal alsó sarokba kerül. változatok sorsa is: tőlük lehetőleg meg kell szabadulni. A középső sáv jelenti a legnagyobb gondot: gondos mérlegelés és szelektálás dönthet csak a sorsukról.
A divízió egyes funkcióinak kompetenciáját a jelentősebb versenytársak hasonló funkcióinak összehasonlításában is értékelnünk kell. Ha a vállalati funkciók között olyat találunk, amely a stratégia szempontjából szűk keresztmetszetnek bizonyul, megfontolandó egy jól működő vállalkozás megvásárlása vagy közös vállalkozás létesítése.
Példaként a műszaki fejlesztést hozhatnánk fel. Az egyik vállalkozás keretében gyártott és forgalmazott termék minősége, műszaki színvonala már elmarad a versenytársakétól. Fejlesztési akcióra lenne szükség, de a belső, meglévő fejlesztői gárda ennél a terméknél erre nem alkalmas. A megoldás a fejlesztői kapacitás felfuttatása, megerősítése lenne, ami időigényes feladat, mire befejeződne, addigra a termék pozíciója gyengülne. Ilyen esetben jelenthet gyors és hatékony megoldást egy jól működő, profilba vágó kisebb fejlesztő cég megvásárlása. Az akvizíció célja az adott – kritikusnak minősített – funkció megerősítése. |
Ez az akvizíció a divízión belüli meglévő vállalkozás fejlesztésének alternatívája, s mint ilyen, különbözik a vállalati portfólió esetében jelentkező profilbővítéstől: divizionális hatáskörbe tartozik, a saját tevékenység fejlesztésének alternatívája, a vállalati portfólió egyensúlyát nem érinti. Az egyes vállalkozások fejlesztésének ez a külső útja gyakran könnyebben járható, mint a hiányzó szaktudás és színvonal önerőből történő fejlesztése, megszerzése.
PORTER általános megközelítést kínál a versenystratégiák meghatározására [PORTER 1993]. Megközelítése szerint a versenystratégia voltaképpen nem más, mint annak a négy kulcstényezőnek a mérlegelése, amelyek megszabják a vállalat által elérhető teljesítmények határát. Ezek az alábbiak:
-
A vállalat erősségei és gyengeségei
-
Az iparágban rejlő (gazdasági és technikai) lehetőségek és fenyegetések
-
A megvalósításban kulcsszerepet játszó személyek értékei
-
Átfogó társadalmi követelmények
A 2.4. ábra ezek és a versenystratégia kölcsönhatásait szemlélteti.
Maga a verseny öt versenytényezőtől függ: a vevőktől, a szállítóktól, a lehetséges piacra lépő ellenfelektől, a helyettesíthető termékektől és értelemszerűen az iparági versenytársaktól, a már működő vállalkozások közötti versenytől (l. 2.5. ábra).
A versenystratégiát akciók írják le, amelyekkel védekező vagy támadó pozíciókat lehet kialakítani az adott iparágban. Ezek az akciók hivatottak biztosítani a versenyfeltételeknek való megfelelést. A versenytényezőkkel való küzdelemre Porter három olyan stratégiát ajánl, amelyekkel (vagy azok kombinációival) a siker reményében vehetjük fel a harcot a versenyben.
-
Átfogó költségvezető szerepen alapuló stratégia: optimális üzemméret és sorozatnagyság, tanulási effektuson alapuló költségcsökkentés, költségellenőrzés és -gazdálkodás, költségminimalizálás. Célja a versenytársakénál alacsonyabb költség realizálása.
-
Megkülönböztetésen alapuló stratégia: olyan megkülönböztetett termék vagy szolgáltatás előállítása, amelyet az egész iparágban elismernek (Mercedes minőség, Volvo megbízhatóság az autóiparban, Caterpillar traktorok és szervizük, IBM megbízhatóság és szerviz stb.). Megkülönböztető jegy lehet a küllem, az arculat, a technológia, a paraméterek, a kiszolgálás, a szerviz stb. Fogyasztói hűséget generál, véd a versengés és a helyettesítő termék ellen, növeli a nyereségkulcsot.
-
Az összpontosítás stratégiája: szűkebb, meghatározott vásárlóréteget, piaci szegmenst vagy földrajzi régiót céloz meg (Domino Pizza, McDonald gyorsétkeztetés, gépkocsi-márkaszervizek, luxus szállodaláncok stb.). A célba vett vevőkört kiemelkedő szinten szolgálja ki, funkcionális politikáját ennek rendeli alá.
Ezek az alapstratégiák más és más erőforrásokat, szakértelmet, szervezeti felépítést, megfigyelőrendszert, ösztönzőrendszert, vállalati kultúrát, eltérő vezetési rendszert kívánnak meg.
A vállalati felső vezetés felelős a vállalati tevékenységi szerkezet kialakításáért, amelyet grafikusan a vállalati szinten készített portfólió jelenít meg. Ennek elemei a divíziókba tömörített üzletcsaládok, üzletelemek.
A vállalati szinten megfogalmazandó stratégiák – amint azt már korábban jeleztük – alapjaikban különböznek a divíziók szintjén az előzőekben tárgyalt stratégiáktól. Ott a termék/piac egységek, a divízión belüli funkcionális egységek szintjén jelentkeztek feladatok, a diverzifikáció is csak korlátozottan érvényesült, a vállalkozások szűkebb környezete kapott nagyobb hangsúlyt. A vállalati szinten a stratégiák feladata a vállalati portfólió kiegyensúlyozása vagy átalakítása a vállalati célok elérése érdekében. A környezetelemzésnél a makrohatások szerepe nagyobb, a meglévő tevékenység kevésbé köti a tervezőt, a diverzifikáció nagyobb teret kaphat.
Néhány tipikus, vállalati szintű stratégia:
-
meglévő tevékenységcsoport, divízió megszüntetése, eladása;
-
új tevékenységi terület kialakítása, új divízió alapítása;
-
új tevékenységet jelentő vállalkozás, profilbővítő üzlet megvásárlása;
-
az egyes divíziók fejlődési irányának kijelölése;
-
feltáró jellegű kutatás indítása, amelynek kockázata és költsége a divíziók lehetőségeit most meghaladja, de a kutatás eredményei később majd a meglévő divíziók keretében hasznosulnak.
Világcégek globális stratégiái A Mercedes gépkocsikat gyártó Daimler–Benz cég 87 országban, míg a Chrysler 140 országban van jelen. A két világcég vezetőinek udvarlása 1998 januárjában kezdődött és még abban az évben a történelem legnagyobb ipari házasságához, a világ ötödik legnagyobb – 40 milliárd dollár értékű, 130 milliárd dollár forgalmú, 400 ezer embert foglalkoztató – autókonszernjének létrejöttéhez vezetett. A két cég egyesülése után a világ személy-haszonjármű piacán 7,4%-os részesedésre számíthat. A Daimler–Chrysler a globalizáció szimbóluma és annak a világnak végét jelenti, amikor egy autógyártó a nemzeti ipar emblémája lehetett.
A 21 országban jelen lévő VW is hasonló globalizációs célokat és stratégiát követ. Az Audi, Seat és Skoda után a Rolls-Royce is a céghez tartozik. A csoport céljai hasonlóak az előzőhöz: növelni a 7,9%-os részesedést a gépkocsi-világpiacon, minél szélesebb skálán. A VW/ Audi/Rolls-Royce stratégiája olyan szövetségek, közös vállalkozások rendszerének kiépítése, amely támogatja és kiegészíti a meglévő termékcsaládokat és az értékesítési hálózatot. Erősségük a rendkívül jól csengő márkanév, a lojális vásárlói kör és a változatos, sokszínű globális menedzsment. |
A vállalati szintű stratégiai célok alapvető irányokat jelölnek ki. A vállalati stratégiák, majd az ezekhez tartozó stratégiai programok ezek egyre operatívabb megfogalmazását jelentik. Mivel a stratégiai tervezés többéves átfutásra tervezett vállalati eseményeket ír le, a környezet pedig gyorsan változik, ezért a stratégiák kidolgozásánál a túlzott részletezés kerülendő. Éppen a környezeti változások miatt a stratégiai tervezés nem egyszeri aktus: a stratégiák felülvizsgálata rendszeres évi feladat. A rendszeres felülvizsgálat során nagyobb részletességgel elegendő csupán a soron következő időszakban megvalósításra kerülő stratégiákat kidolgozni. Itt alkalmazható a gördülő tervezés technikája [lásd BARAKONYI 1984].
A stratégiai tervezés folyamatában az előző két fázisban megfigyelhettük, hogy a tervezés mind konkrétabban fogalmazta meg a vállalat előtt álló feladatokat. A harmadik – akciótervezési – fázisban ez a törekvés fokozottabban érvényesül: olyan tervek kidolgozására kerül sor, amelyek már az operatív irányítás céljaira is alkalmasak.
Az akciótervezés feladata műszaki-gazdasági részletkérdések tisztázása, a szükséges intézkedések számbavétele, a szervezeti és személyi felelősök kijelölése, a határidők megállapítása. |
A stratégiai célok kitűzésénél élvezett szabadságfok most tovább szűkül a lehetséges cselekvési változatok számának további csökkenésével. Az alternatívák száma stabil vállalati környezet és egyszerűbb vállalati tevékenység esetében már a korábbi fázisokban erőteljesen csökkenthető, míg ellenkező esetben (gyorsan változó környezet, bonyolult vállalati tevékenység) az operatív terv készítésének idején is még sok a nyitott kérdés.
A rövid távú akciótervek a divíziók funkcionális szervei szintjén fogalmazzák meg a végrehajtandó feladatokat. Az előző fázisban kidolgozott stratégiák ezért most egy funkcionális dimenzióval bővülnek, amint azt a 2.6. ábra mutatja. A stratégiák egészéről a hangsúly most azok funkcionális részleteire kerül: az operatív terv alapvetően funkcionális jellegű. Amíg a stratégiák kidolgozása a mátrix soraiban történik, addig az operatív tervezés mozgásterét a mátrix oszlopai adják. A vállalkozás jellege dönti el, hogy az egyes dimenziók milyen hangsúlyt kapnak.
-
Az egyik szélső eset, amikor a vállalkozás még a feltáró kutatás és fejlesztés stádiumában található: az értékesítési funkciók még nem működnek, a funkcionális szervek szerepe ezért még csekély (ilyen például egy új termék kifejlesztésére létrehozott vállalkozás).
-
A másik végletet a stabilizált, jól megalapozott, bejáratott vállalkozás jelenti, ahol új stratégia kidolgozása ebben a szakaszban már nem szükséges. Itt a funkcionális tevékenység javítása a feladat, a tervezés jobbára a funkcionális szervekre hárul.
Az operatív tervek kidolgozása irányításelméleti szempontból is elengedhetetlen. A gazdasági rendszerek irányításának legelterjedtebb formája a negatív visszacsatoláson alapuló szabályozás. Ez viszont olyan alapjelek kidolgozását kívánja meg, amelyek viszonylag sűrűn, nagy gyakorisággal történő ellenőrzést és beavatkozást tesznek lehetővé. Erre a stratégiai terv, de még a stratégiai program sem alkalmas, főként nagy átfutási ideje, aggregáltabb jellege miatt. Az operatív terv konkrét határidős előírásai, időbeli lebontása már alkalmas erre a szabályozási feladatra.
A stratégiai tervezés előző fázisai (célok kitűzése, stratégiaalkotás, operatív tervezés) a stratégiai folyamat szekvenciális lépéseit foglalták össze. Ezek a fázisok alkotják a stratégiai tervezési folyamat szűkebb magját. A következő fázisoknál ez a soros jelleg már nem ilyen tisztán érvényesül. Mind a megfigyelőrendszer, mind az érdekeltségi és ösztönzési rendszer kialakítása és működtetése párhuzamos jellegűnek fogható fel. Ez a két fázis körülöleli a három kidolgozási lépcsőt, hatásuk a stratégiaalkotási folyamat előtt, alatt és után egyaránt érvényesül. Az öt fázis alkotja a tágabban értelmezett stratégiai tervezési folyamatot.
A célok kitűzésével, a stratégiák meghatározásával és az operatív részleteket tartalmazó tervek kidolgozásával még csak a vállalati fejlődés jövőbeli folyamataira vázoltuk fel elképzeléseinket. Ezek azonban önmagukban még nem jelentenek elegendő garanciát a megvalósítást illetően. A vállalat, ha meg is indul a kitűzött irányba a kijelölt úton, nagy valószínűséggel egy idő után le is tér arról. |
Ennek oka a környezet felől érkező zavaró hatásokban keresendő, amelyek rendszerint a tervezett működés ellen hatnak. A vállalat nem steril környezetben tevékenykedik, a környezetből folyamatosan érkeznek zavaró impulzusok. A kitűzött iránytól való eltérések ezért törvényszerűek. Az ilyen típusú rendszerek irányítása – amint arról korábban már szó volt – a szabályozás elvén történik: ezeket a zavarokat csak folyamatos szabályozási beavatkozással semlegesíthetjük.
A vállalati teljesítményeket ezért folyamatosan figyelemmel kell kísérni, összevetni a tervezett paraméterekkel, majd a negatív visszacsatolás elvén be kell avatkozni a rendszer mûködésébe a kívánt haladási irány megtartása céljából. A megfigyelés és a beavatkozás három szinten szüks.ges, összhangban az elõzõekben tárgyalt három fázissal: a vállalati célok, a stratégiák és az akciók, az operatív tervek szintjén. Mindegyik szinten más a megfigyelés és beavatkozás tárgya, gyakorisága, jellege.
A megfigyelések első köre a vállalati célok kitűzésével kapcsolatos. A vállalati rendszer működését nyomon kell követnünk, hogy a vállalat egésze valóban a kitűzött célok megvalósítása irányában halad-e? Ezen a téren mérési nehézségekre számíthatunk. A célok ugyanis nagyobb távlatban érvényesek (5, 10, 15 éves kitekintés, a vállalat és a környezet jellegétől függően), ezért nehezen számszerűsíthetők. A stratégiai célok emiatt inkább minőségi, mint mennyiségi megfogalmazású célok. Nehéz ugyanis minden célhoz forintban kifejezhető mérőszámokat találni. Legjobb esetben is csak arányszámokkal, indexekkel (pl. piaci részesedés, növekedési ütem stb.) minősíthető a célok közelítésének mértéke. Számos esetben azonban csak szubjektív mérlegeléssel minősíthető a vállalati célok felé való haladás mértéke. Bármelyik eset álljon is elő, a rendszeres megfigyelésről és kiértékelésről mindenképpen gondoskodnunk kell.
A céloktól eltérő irányú működés természetes jelenség, ami az alábbi okokra vezethető vissza:
-
a célok meghatározása helyes volt, a célokhoz vezető tervezett folyamatok végrehajtásában azonban hibák jelentkeznek;
-
a célokat annak idején a rendelkezésre álló információk alapján helyesen tűztük ki, azok a környezeti feltételezések azonban, amelyekre a célok meghatározását alapoztuk, időközben megváltoztak;
-
a célokat helytelenül tűztük ki.
A céloktól eltérő működés okaiból levezethetők a célkövető monitorrendszerrel kapcsolatos követelmények. A megfigyelésnél a vállalat átfogó jellegű, aggregált jellemzőire, még inkább ezek változási irányaira kell elsősorban a figyelmet fordítani és ezek alakulását kell összevetni a tervezett irányokkal. A jelzett eltérések kiértékelése alapján meg kell kísérelnünk beavatkozni a vállalati rendszer működésébe és visszaállítani fejlődését a tervezett irányba.
A célok kitűzése, mint láttuk, bizonyos feltételezéseken alapult. A változó környezet legvalószínűbb állapotát figyelembe véve határoztuk meg azokat a célokat, amelyek a majdani vállalati környezettel a legjobb összhangot teremtik meg. Mivel azonban a környezet dinamikusan változó közeg, egy későbbi időpontban elvégezve a környezeti változók prognosztizálását, egy más jövőbeli környezetképet kaphatunk. Lehetséges, hogy a korábban megfogalmazott céljaink ezzel az új feltételezéssel már nem lesznek összhangban. Ebből az következik, hogy a monitorrendszernek a környezet rendszeres figyelését is fel kell vállalnia és az eredeti feltételek megváltozását időben jeleznie kell. A környezeti feltételek elemzése után lehet eldönteni, hogy
-
az eredeti célok tervmódosítás nélkül, pusztán szabályozási beavatkozásokkal elérhetők;
-
az eredeti célok megtartása mellett tervmódosításra van szükség;
-
az eredeti célok tervmódosítás árán sem érhetők el, a környezeti feltételezések változására új célok kitűzésével kell reagálni.
A beavatkozások típusainak felsorolása egyben sorrendet is jelent. A racionalitás azt kívánja, hogy eltérések esetén először szabályozási beavatkozásokkal kíséreljük meg a kívánt haladási irányt megtartani. A ráfordítások szempontjából is ez a legkedvezőbb lépés. Csak végső esetben, ha már minden egyéb beavatkozási, szabályozási és tervmódosítási lehetőség csődöt mondott, szabad az új célok kitűzéséhez folyamodni.
A célok elérése nemcsak a hibás tervezés vagy a vállalati környezet váratlan módosulása miatt kerülhet veszélybe, hanem – amint azt korábban is jeleztük – a stratégiák hibás végrehajtása miatt is. Szükséges ezért az egyes tervezett stratégiák sorsának nyomon követése. A monitorrendszer egyik feladata tehát hasonló, mint a célok figyelésénél volt, nevezetesen
-
az egyes stratégiák megvalósulásának nyomon követése, a környezetre vonatkozó feltételezések ellenőrzése;
-
a tervezett előrehaladástól való eltérés értékelése a stratégiák megvalósítására előírt ütemezés és a vállalati célok teljesülése szempontjából;
-
a beavatkozó intézkedések kidolgozása a deviancia megszüntetése céljából.
-
A fő kérdés tehát: folytatni vagy leállítani a stratégia végrehajtását. A tervezettől eltérő jelenségek esetében az irányítási beavatkozások most is hasonlóak, mint a célokesetében voltak, csak más szinten jelentkeznek: a feladat most a kívánt mederbe terelni, módosítani, vagy végső soron megszüntetni a szóban forgó stratégiát. Az időtáv rövidebb, a megfigyelések sűrűbben végzendők, a beavatkozások operatívabbak.
A stratégiák megfigyelésénél jelentkezik azonban egy másik feladat is, amely a vállalati környezet változásával kapcsolatos. Ez pedig a környezeti lehetőségek figyeléséből következik: annak nyomon követése, hogy az esetleg időközben megváltozott külső feltételek nem teszik-e lehetővé egy kedvező stratégia kidolgozását és indítását. A monitorrendszernek ezeket a kedvező környezeti lehetőségeket is jeleznie kell.
A vállalati teljesítmények figyelése ezen a területen a legkidolgozottabb: szinte minden vállalat rendelkezik rövid távú monitorrendszerrel. A megfigyelt paraméterek – az előzőekben tárgyalt szintekhez képest – részletesebbek, pontosabbak, a folyamatok ezen a szinten már jobban mérhetők. Az értékelésekben nagyobb súlyt kapnak a pénzügyi mutatók. Mivel a stratégiai programok adott évre tervezett akciói rövidebb lefolyásúak, viszonylag rövid idő telik el a tervezés, a megvalósítás és a kiértékelés között, ezért a tervezés öntanuló, önkorrekciós jellege itt a legerősebb.
Egy nagyobb szabású stratégiai akció lefutása több évig is elhúzódhat. Ilyen lehet egy átfogó rekonstrukció, ami például termékfejlesztést, technológiamódosítást, egy ötéves futamidejű beruházást is tartalmaz. Ehhez a stratégiai akcióhoz készülhetnek éves szintű, operatív akciótervek, amelyek az adott év konkrét feladatait veszik számba, valamennyi funkciót átfogva. Ezek már alkalmasak arra, hogy a napi operatív gazdálkodás irányítása alapjául szolgáljanak. Választ adnak olyan kérdésekre is, hogy az adott naptári időszakban mekkora lesz a termelés és értékesítés volumene, mekkora lesz a munkaerő-szükséglet, milyen anyagok legyenek raktáron, hogyan alakulnak a pénzügyi mutatók stb. Az operatív szabályozás ezen mutatókra épül, a negatív visszacsatolásos szabályozás alapjeleit adják. A stratégiai akciónak tehát egy időbeli szegmensével, annak részleteiben kinagyított metszetével dolgozunk.
A háromszintű monitorrendszernek, amely a vállalati célok teljesülését, a stratégiák, stratégiai programok és az operatív akciók, tervek megvalósulását követi nyomon, mindhárom területre megfelelő hangsúlyt kell helyeznie. A buktató ott van, hogy a vállalat hajlamos figyelmét az operatív, rövid távú eseményekre koncentrálni, mivel az itt felmerülő problémák nem tűrnek halasztást. A másik két szint mellőzésével viszont olyan szabályozási döntések születhetnek, amelyek a rövid távú előnyök oltárán feláldozzák a hosszabb távú érdekeket.
Így például a rövidebb távú nyereség és bérfejlesztés érdekében egyéb költségek csökkentését határozták elő Megnyirbálják a fejlesztésre, reklámozásra stb. előirányzott költségeket. Ezeknek a költségeknek, alapoknak a túlzott megnyirbálása később, hosszabb távon érezteti káros hatását és veszélyezteti a stratégiát vagy a vállalati célok sikeres megvalósítását. |
A vállalati célok kitűzése, a stratégiák meghatározása és az operatív akciótervek kimunkálása önmagában még nem garantálja, hogy a vállalati rendszer a jövőben valóban a kijelölt úton haladjon. A vállalatnál dolgozókat közvetlen és közvetett eszközökkel rá is kell venni arra, hogy valóban a stratégiai tervben foglaltaknak megfelelően tevékenykedjenek, és azokkal összhangban hozzák meg mindennapi operatív döntéseiket. |
A továbbiakban a vállalati döntésekben leginkább érdekelt vezetői réteg ez irányú ösztönzési lehetőségeit tekintjük át: hogyan biztosítható a vállalati célokkal való azonosulásuk, miként tehetők érdekeltté a stratégiák és akciók minél hatékonyabb megvalósításában.
A célok tárgyalásánál láttuk, hogy a célpiramis a felső vezetők személyes céljait is tartalmazza. Mivel ez a vezetői szint dolgozza ki a vállalati célrendszert, ezért feltételezhető, hogy a vezetők többé-kevésbé azonosulnak is a vállalati célokkal. Létezhetnek azonban olyan belső érdekcsoportok, amelyeknek a vállalati célrendszer (vagy egyes elemeinek) opponálása az érdeke. Az egyes vezetőkben élhetnek olyan egyéni fenntartások, amelyek a kitűzött célokkal ellentétesek. Mindezek a vállalati célok feltétlen elfogadása ellen hatnak. Szükség van tehát olyan ösztönzőkre, amelyek a vállalati vezetők részéről az egységes fellépést kikényszerítik.
Ösztönzők alkalmazását indokolja a mindig kísértő rövid távú érdekeltség is. Egy-egy poszt elfoglalása után a vezető igyek-szik minél rövidebb időn belül minél jobb teljesítményt elérni: jutalmazása, premizálása, erkölcsi elismerése, további előrejutása függ ettől. Mivel a vállalati célok elérése, a stratégiák megvalósítása hosszabb időt igényel, ezért a vezető rövid távon kísérel meg eredményeket felmutatni. Olyan ösztönzőkre van tehát szükség, amelyek a vezető hosszú távú érdekeltségét is hangsúlyozzák.
A helyesen kialakított monitorrendszer mindhárom szinten – célok, stratégiák, operatív tervek – értékeli a vállalati teljesítményeket, azok színvonalát, mozgásirányát. A vállalat akkor jár el helyesen, ha a vezetők számára is háromszintű érdekeltségi rendszert dolgoz ki, amelyben az egyes szintek megfelelő súllyal szerepelnek. Az egyes szinteken különböző teljesítményeket értékelünk. Ezek az alábbiak:
-
a vállalati célok elérése érdekében kifejtett törekvések;
-
a stratégiák megvalósításához való hozzájárulás;
-
az operatív tevékenység során felmutatott eredmények.
Az érdekeltségi rendszer feladata, hogy kompenzálja az egyes vezetőknek a pillanatnyi sikerekhez való vonzódását, a látványos „kirakateredmények” produkálására való hajlamot. További elvárás, hogy – ha szükséges – kikényszerítse a hosszabb távon realizálható eredményekhez való affinitást. Az érdekeltség és ösztönzés kialakítása ily módon a stratégiai tervezés szerves komponensévé válik.
A vezetők ösztönzésének három területét különböztetjük meg:
-
a pénzügyi, anyagi jellegű ösztönzőket,
-
a nem pénzügyi jellegű ösztönzőket, valamint
-
az egyéni teljesítmények értékelését.
Az anyagi jellegű ösztönzők között a fizetés, a jutalmak, a prémiumok szerepelnek, de ide sorolhatjuk a kedvezményes vagy térítéses vállalati részvény juttatását is. Ez utóbbi közvetlenül összeköti a vezető személyes vagyonának alakulását a vállalat eredményes gazdálkodásával. Igazán ösztönző erejű azonban csak akkor lehet, ha a részvények értéke nincs kitéve nagymértékű piaci ingadozásoknak.
A pénzügyi ösztönzők – különösen progresszív személyi adórendszer esetén – egy bizonyos határon túl gyengülnek, ösztönző hatásukat nem képesek maradéktalanul kifejteni. Ezért a stratégiai tervek teljesítésének motiválására nem pénzügyi jellegű ösztönzésre is szükség van. Ezek jelentősége és szerepe a tőkés vállalatoknál is növekszik, ahogy a vezetés mindinkább sajátos szakmává válik, professzionális jelleget ölt. Ilyen ösztönző eszköz, ha a vezetői előléptetéseket szorosabban kötik – formális kritériumok helyett – a távlati célok és a stratégiák megvalósítása érdekében produkált tényleges eredményekhez. Az elismerés másik formája a nagyobb szakmai önállóság elnyerése a stratégia tervezése és megvalósítása terén, a vállalati erőforrásokkal való önállóbb gazdálkodás lehetősége (amennyiben a vállalati portfólió egyensúlyát még nem veszélyezteti), de ide sorolhatók a presztízs jellegű juttatások is (szolgálati gépkocsi, elegánsabban berendezett iroda stb.).
Az ösztönzés harmadik formáját a vezető tevékenységének rendszeres felülvizsgálata és értékelése jelenti. Ez különösen fontos a távlati célok elérése és a stratégiák sikeres megvalósításához való hozzájárulás tekintetében. Ez visszacsatolást jelent az érintett vezető számára. Ez a visszacsatolás – elismeréseivel és elmarasztalásaival – kedvező irányba terelheti a vezető felfogását, a stratégiával való jobb azonosulás felé módosíthatja egyéni célrendszerét. Az ösztönzők e három csoportjának kombinálásával érhető el, hogy a vezetők érdekeltsége a különböző időtávú célokat illetően a vállalati érdekekkel szorosabb összhangban alakuljon ki.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.