MARKETING STRATÉGIA ÖSSZEÁLLÍTÁSA LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE
Egy vállalkozást felvirágoztatni nem könnyű feladat. Szükség van egy jó ötletre, egy jövedelmező piaci résre és a megfelelő eszközökre, amivel elérheted a célcsoportodat. Ebben segít a marketing. Viszont ahhoz, hogy hatékony és sikeres marketing tevékenységet végezz elengedhetetlen egy jól átgondolt marketing stratégia.
Én abban hiszek, hogy a jó marketing stratégia nem egy 15 oldalas word doksi, amit novemberben vagy januárban megcsinálsz, aztán egész évben hozzá sem szagolsz.
A stratégiád az útmutatód, a vállalkozásod térképe az adott évre. Ehhez viszont tartalmaznia kell a megfelelő elemeket.
Ebben a cikkben ezeket az elemeket mutatom meg, és azt írom le, hogyan készíts olyan marketing stratégiát, amit használni is fogsz.
MARKETING STRATÉGIA ALAPOK
Mint mindiig szeretem az alapokkal kezdeni. Ha ezekkel a fogalmakkal tisztában vagy, akkor nyugodtan ugorj a következő alponthoz.
Mi a marketing stratégia?
A marketing stratégiádban fekteted le azt, mik a céljaid az adott időszakra és hogyan fogod elérni azokat. Meghatározod hogy ki a célcsoportod, hogyan éred és változtatod őket vásárlóvá. A marketing stratégia tartalmazza a céljaidat, a célcsoportod jellemzőit, a versenytárs elemzést és egyéb stratégiai elemeket vagyis a marketing mixet.
Persze az évek alatt számtalan definíció született, de a legtöbb megfogalmazásban benne van, hogy a marketing stratégia megmutatja mit kell elérni a marketing tevékenységgel.
Bár a stratégiai gondolkodásmód alapvetően nem igényel dokumentációt, én azt tapasztalom, hogy az írott marketing stratégia az alapja a sikeres vállalkozásnak. Kutatások mutatják, hogy azok akik dokumentálják a marketing stratégiájukat nagyobb valószínűséggel érik el a kitűzött célokat.
Marketing stratégia vs. Marketing terv
A marketing stratégiát és a marketing tervet sokszor felcserélik vagy egymásba mossák. Mivel egymásból építkeznek ez alapvetően nem olyan nagy gond. Viszont fontos megérteni, hogy milyen célt szolgálnak külön-külön. Bár nehéz éles határt húzni a kettő között, vannak alapvető különbségek:
A marketing stratégia az üzleti stratégia leképezése, megmutatja hogyan segít a marketing elérni az üzleti célokat. Ebben határozod meg a marketing célokat, hogy mit ajánlasz, kinek ajánlod, kikkel versenyzel és a fő marketing eszközöket és csatornákat.
A marketing terv összefoglalja, hogyan valósítod meg a marketing stratégiát. Tartalmazza a részletes marketing akciótervet, csatornákat, KPI-okat, ütemezést és így tovább.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.